×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید کینوا در شهرستان بناب

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایانا، روح اله خیری در حاشیه بازدید از مزرعه ۲ هکتاری محصول کینوا آقای علی مشهدی علیزاده در روستای آخوند قشلاق بناب در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی ها در سالهای اخیر در منطقه و لزوم اصلاح الگوی کشت گفت: جایگزین کردن محصولات کم آب بر و مقاوم به خشکی در  منطقه احساس می شود که در این راستا مدیریت جهادکشاورزی شهرستان بناب اقدام به ترویج و توسعه کشت گیاهان کم آب بر مثل کینوا و کاملینا کرده است .

وی افزود: گیاه کینوا که به دلیل داشتن فیبر بالا و غنی بودن از انواع مواد معدنی و آنتی اکسیدان به عنوان خاویار گیاهی نیز شهرت دارد به عنوان گیاه شبه غله می تواند در سبد غذایی خانواده جایگزین گندم، برنج و دیگر غلات شود.

خیری با بیان اینکه دانه کینوا یکی از انواع غلاتی است که به تازگی شناخته شده، افزود: کینوابه شوری زمین و اسیدی یا قلیایی بودن خاک وتنشهای دمایی بسیار مقاوم است و از لحاظ تغذیه بسیار قانع می باشد پس درنتیجه در بسیاری از مناطق قابل کشت بوده و با توجه به  نیاز آبی پایین کینوا، می توان با حداقل آبیاری محصول اقتصادی تولید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بناب گفت: این محصول به صورت نمایشی در سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ در اراضی زراعی روستای آخوند قشلاق با هدف معرفی گیاه به عموم بهره برداران بخش کشاورزی کشت شده است و عملکرد این محصول در شهرستان بناب ۱۶۰۰ کیلوگرم در هکتار کیل گیری شده است.

وی افزود: برای یک هکتار زمین زراعی به ۱۵ کیلوگرم بذر دانه کینوا نیاز است که در این مزرعه به صورت مکانیزه و با استفاده از دستگاه ریزدانه کار در ۱۵ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ کشت شده است.

خیری با اشاره به نظارت دقیق کارشناسان مکانیزاسیون و زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان به نحوه کشت و برداشت محصول کینوا افزود: میزان کود پاییزه هنگام شخم محصول کینوا در مزرعه اشاره شده، ۵۰ کیلوگرم اوره، ۵۰ کیلوگرم فسفاته و ۵۰ کیلوگرم پتاس است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.