×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ایجاد مزرعه خانوادگی گیاهان دارویی در بوستان نارنج تهران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از همشهری آنلاین، بوستان نارنج یکی از بوستان‌های مهم منطقه ۱۴ است که شکل‌گیری‌اش به سال ۱۳۷۳ برمی‌گردد. در واقع اینجا قطعه زمین کشاورزی بوده که از سوی شهرداری تملک و به بوستان تبدیل شده است.

در انتهای بوستان ساختمان مرکز مشاوره و پرورش گل و گیاه منطقه ۱۴ به چشم می‌خورد که در واقع نخستین مرکز توسعه فضای سبز و آموزش پرورش گیاه در تهران است. ساختمان مرکز، بزرگ و مجهز به کلاس‌های مختلف است. اینجا پاتوق شهروندانی است که شوق گیاه‌پروری دارند و البته یکی از بخش‌های آن سالن بزرگی است که در دل آن کتابخانه بزرگی جا گرفته و امکاناتش خاص است.

در قفسه‌های چوبی کتابخانه تا چشم کار می‌کند کتاب‌ها و مقاله‌هایی است در باره علم گیاه‌شناسی و کشاورزی. در اینجا ۱۹۰۰ جلد کتاب با موضوعات آفت‌شناسی، کشاورزی، آبیاری، باغبانی و زراعت وجود دارد. اکنون دانشجویان و دانش‌آموزان برای مطالعه و بهره‌گیری از کتاب‌ها به اینجا می‌آیند و از سالن مطالعه برای انجام تحقیقات‌شان استفاده می‌کنند و گاهی کتاب به امانت می‌برند.

البته در این کتابخانه، کلکسیونی از حشرات مفید و مضر هم وجود دارد که برای افزایش آگاهی‌شان از آن جا هم دیدن می‌کنند. مصداق این کتابخانه در هیچ‌کدام از مراکز مشاوره و پرورش گل و گیاه تهران وجود ندارد و این مهم یکی از مزیت‌های بارز این مرکز است.

باغ اجتماعی یا بوتانیک گزینه دیگری است که نام مرکز مشاوره و پرورش گیاه بوستان نارنج را زبانزد خاص و عام کرده است. در این باغ، بیش از ۱۹۰‌گونه گیاهی کاشته شده که به جز تعداد کمی‌ گونه‌های بومی باقی از زیستگاه‌های مختلف به اینجا آورده شده‌اند. وجود این باغ باعث می‌شود شهروندان هنگام گشتزنی در بوستان با انواع گیاهان و خواص آنها آشنا شوند.

از دیگر مزایایی بوستان نارنج، وجود ۳ مزرعه خانواده است که توانسته خلاقیت شهروندان را شکوفا و اوقات فراغت‌شان را پر کند. در اینجا ۳ مزرعه خانواده و یک مزرعه دانش‌آموز وجود دارد. زمین‌ها قطعه‌بندی شده و هر کسی در زمین خود داروی گیاهی یا سبزی می‌کارد. البته الان سبزی‌های تابستانی کشت و برداشت می‌شود. وجود این مزارع باعث می‌شود شهروندان از محصولات و دسترنج خود استفاده کنند و همین آنها را سر نشاط می‌آورد.

یکی از کلاس‌های آموزشی این مرکز سبزیکاری در فضای آپارتمانی است که می‌تواند هم به اقتصاد خانواده کمک کند و هم خانم خانه را سر شوق بیاورد. این کلاس‌ها به‌صورت رایگان برگزار می‌شود. آموزش هرس درخت‌ها و درختچه‌ها، پرورش گیاهان آپارتمانی، روغن‌گیری دارویی، معرفی دمنوش‌ها و روش آبیاری از جمله برنامه‌های آموزشی این مرکز است.

بوستان نارنج در محله‌ای موسوم به تاکسیرانی (شهید گمنام) در محدوده شرق تهران و در ضلع جنوبی خیابان پاسدار گمنام قرار دارد. محله تاکسیرانی یکی از محله‌های نسبتاً جوان منطقه ۱۴ به شمار می‌رود که در محدوده ناحیه ۳ این منطقه قرار دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.