×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شهرستان اسکو مهد تولید گل‌محمدی در کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، گل‌محمدی (به زبان بومی قیزیل گول یا گل سرخ) یکی از یادگاران ارزشمند مردم بومی منطقه اسکو به خصوص روستاهای عنصرود و گونبرف در دامنه‌های سهند است که طی ۱۵ سال گذشته با برگزاری جشنواره‌ی برداشت گل‌محمدی موجب معرفی هر چه بیشتر محصول منطقه می‌شوند.
گل‌محمدی برای ما نشانه مقدسی است که مزین به نام یگانه پیامبر خاتم (ص) است. گلی که جایگاه بی همتایی در بین مردم داشته و از گلاب و عطر آن گرفته تا غنچه در موارد مختلفی مصرف می‌شود. عطر، بو و رنگ بی نظیر گل‌محمدی عنصرود و گونبرف می‌تواند پیشتاز کیفیت گل‌های محمدی در دنیا باشد.
آذربایجان شرقی در تولید این گل مقدس جزو پیشتازان کشور است و شهرستان اسکو نیز به عنوان خواستگاه تولید گل‌محمدی و به گفته‌ی برخی از کارشناسان حتی مهد تولید گل‌محمدی در کشور محسوب می‌شود.
در راستای معرفی هر چه بیشتر گل‌محمدی استان آذربایجان شرقی، دهمین جشنواره برداشت گل‌محمدی اسکو در روستای عنصرود برگزار شد که علی رغم تمامی نواقص، چندین هزار نفر را دور هم جمع کرده و به اقتصاد مردم روستا نیز کمک کرد. این جشنواره از ۱۵ سال گذشته در اسکو برگزار می‌شود و انتظار می‌رود تا مسئولان بالادستی توجه بیشتری به برگزاری آن و بهبود شرایط منطقه داشته باشند.
تراب محمدی، معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی در این جشنواره، اظهار کرد: نخستین جشنواره گل محمدی در سال ۸۶ در روستای گردشگری گونبرف و سپس عنصرود اسکو برگزار شده و سپس رفته رفته گسترش و توسعه یافته است.
وی با تقدیر از دست اندرکاران این برنامه و به خصوص نیروهای امنیتی و نظامی برای برگزاری جشنواره در شرایط آرام، گفت: صنعت گردشگری یکی از مهمترین صنایعی است که در دنیا بر روی آن حساب باز می‌شود. صنعت گردشگری بعد از صنعت نفت، دومین صنعت مهم دنیا بوده که درآمد حاصل از آن، نشاط و شادابی، رفاه و آرامش را به همراه دارد.
ابزاری که برای گردشگری لازم است در ایران فراهم است
وی افزود: ابزاری که برای گردشگری لازم است در ایران اسلامی فراهم است. آب و هوای چهار فصل، زیرساخت‌های گردشگری، امکانات، حمل و نقل و ارتباطات و باغات و مزارع کشاورزی بسیاری فراهم بوده و شرایط برای گسترش این صنعت وجود دارد.
محمدی گفت: به ازای هر گردشگر خارجی، هفت شغل ایجاد می‌شود در نتیجه این صنعت نیاز به توجه ویژه دارد و حتی از طرفی این صنعت نیاز به ابزار خاص و تجهیزات ویژه نیاز نداشته و ابزار آلات آن فراهم است.
وی با بیان این‌که روستای عنصرود خود یک ابزار برای گردشگری است، اظهار کرد: در نخستین جشنواره گل محمدی، امکانات زیرساختی چون راه، برق و گاز فراهم نبود اما امروز به دلیل برگزاری چندین دوره این جشنواره که باعث معرفی منطقه و به خصوص محصولات و تولیدات دامی و کشاورزی شده، منجر به توانمندی افتصادی مردم شده است.
وی افزود: هدف دیگر برگزاری چنین جشنواره‌ای، ایجاد و یا تقویت زیرساخت‌های منطقه بوده و مراکز اسکان بومگردی، رستوران، بازارچه‌های محلی و صنایع دستی و بحث پویش و مردم شناسی از جمله مواردی است که در برگزاری جشنواره‌ها مطرح می‌شود.
معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی با تقدیر از از اهالی عنصرود برای میزبانی از این جشنواره، خاطرنشان کرد: اسکو، یک شهرستان فرهنگی است و امروز اهالی فرهنگ دوست آن پذیرای مهمانان استان هستند. شهر اسکو به عنوان شهر ملی «باتیک» شناخته شده و پتانسیل ارتقای گردشگری منطقه دارد.
وی با اشاره به مناطق گردشگری منحصر به فرد اسکو به خصوص کندوان، ادامه داد: راه اندازی بازارچه‌های محلی و صنایع دستی دائمی در اسکو بایستی در دستورکار قرار بگیرد چرا که برای اقتصاد روستاها تاثیرگذار است.
وی با اشاره به وضعیت آب اسکو و لزوم استفاده بهینه از آن، گفت: می‌توان با استفاده و بهره برداری بهینه از آب منطقه حتی از آن برای تولید آب معدنی استفاده کرد.
استقبال گسترده و کم نظیر مردم از دهمین جشنواره گل‌محمدی اسکو
حسین فیروزی، فرماندار اسکو در حاشیه این جشنواره در جمع خبرنگاران، گفت: دهمین جشنواره گل‌محمدی اسکو بعد از دو سال وقفه در روستای عنصرود برگزار شده و امروز با وجود امکانات کم زیرساختی اما با استقبال گسترده و کم نظیر مردم مواجه شدیم.
وی افزود: گل‌محمدی محصولی با ارزش افزوده بسیار بالا، توقع آبی کمتر و مستعد پرورش در دامنه کوه‌های سهند است. این ویژگی‌ها باعث شده تا محصول منطقه از نظر کیفی، بازارپسندی، اسانس و عرقیجات از وضعیت مطلوبی برخوردار باشد و گل‌محمدی اسکو به عنوان یک برند در کشور مطرح شود.
وی افزود: اسکو رتبه نخست استانی در تولید گل‌محمدی را با ۷۰۰ هکتار سطح زیرکشت و تولید ۲۵۰۰ تن گل تر دارد. عملکرد تولید محصول در اسکو حدود ۳.۵ تن در هکتار بوده و گل‌محمدی یک محصولی است که نسبت به دوره پرورش و عمل آوری در حداقل زمان، درامد خوبی را دارد.
فیروزی با بیان این‌که گل‌محمدی با نیاز آبی کمتر و خاک کم خاصلخیز پرورش می‎‌یابد، گفت: تلاش می‌کنیم تا کشت گل‌محمدی در اراضی با مساحت بزرگتر انجام بگیرد و در این راستا تولید گل‌محمدی در آینده افزایش یافته و به شکل صنعتی انجام می‌گیرد.
وی از تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره گل‌محمدی اسکو جهت پیگیری توسعه کشت گل‌محمدی خبر داد و افزود: هر ساله عناوین و اهدافی برای جشنواره انتخاب می‌شود که رویکرد امسال ما نفوذ علم و دانش در فراوری محصول بوده که ماحصل آن ایجاد ارزش افزوده و درآمد لازم برای مردم منطقه است.
وی با بیان این‌که لازمه صادرات محصول منطقه، تولید کیفی و صنعتی حمایت از این موضوع است، اظهار کرد: برای صادرات محصول منطقه باید از روش‌های مختلفی بتوانیم از تولید گل‌محمدی شهرستان حمایت کنیم.
فرماندار اسکو ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم محصول به صورت عمده حدود ۵۰ هزار تومان است که اگر بتوانیم گل تر را با ایجاد صنایع تبدیلی به ارزش افزوده تبدیل کنیم، قیمت به ۱۰ برابر می‌رسد، لذا تاکید داریم که مسئولان اجرایی و صاحبان صنایع که در فکر توسعه صنعتی و کشاورزی استان هستند با توجه ویژه‌ای به این پتانسیل نگاه کنند.
فیروزی با دعوت از سرمایه گذاران به این شهرستان، اظهار کرد: شهرک صنعتی شهید نیرومند اسکو دارای امکانات زیربنایی لازم آب، برق و گاز بوده و در آینده‌ای نزدیک قرار است قطعه آزادراه شهید کلانتری از مقابل این شهرک بگذرد که از نظر دسترسی به به راه‌های مواصلاتی راه آهن و فرودگاه موقعیت بسیار خوبی دارد.
وی تاکید کرد: سرمایه گذاران می‌توانند با فراغت و اطمینان کامل در اسکو سرمایه گذاری کنند.
وضعیت کشت گل‌محمدی در آذربایجان شرقی
محمدباقر بی پروا، مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت کشت این گل در استان، گفت: ۱۳۹۶ هکتار از اراضی استان به کشت بارور گل‌محمدی و ۷۴ هکتار به کشت غیربارور گل‌محمدی اختصاص دارد که در مجموع ۱۴۶۹ هکتار از اراضی استان به زیر کشت گل‌محمدی رفته است.
وی افزود: براساس برآوردهای اولیه، میزان تولید گل محمدی در سال جاری بیش از ۵۵۰۰ تن بوده و متوسط عملکرد در هکتار این محصول نیز چهار تن است.
وی ادامه داد: حدود ۳۰ درصد از تولید استان معادل ۱۶۵۰ تن جهت مصرف در تهیه محصولات خانگی اعم از مربا، شربت و … مصرف شده و ۷۰ درصد باقی معادل ۳۸۵۰ تن نیز در زمینه فرآوری گل محمدی، گلاب، اسانس و … مصرف می‌شود.
بی پروا ادامه داد: صادرات این محصول غالبا در ۲۰ واحد در زمینه فرآوری گل محمدی مانند گلاب، اسانس و بسته بندی  گیاهان دارویی بوده که قسمت اعظم محصولات تولیدی به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.
وی گفت: ارقام بومی ۹۵ درصد سطح زیر کشت استان را تشکیل می‌دهد و پنج درصد ارقام، اصلاح شده و به صورت کشت بافتی است.
وی تاکید کرد: آذربایجان شرقی از مجموع بیش از ۱۴ هزار هکتار گل‌محمدی در کشور، حدود  ۱۰درصد سطح زیر کشت باغات گل‌محمدی در سطح کشور و مقام پنجم را در این زمینه به خود اختصاص داده است. بیشترین سطح زیرکشت گل‌محمدی استان در شهرهای اسکو، آذر شهر، مرند، شبستر، مراغه، عجب شیر و تبریز است.
گفتنی است؛ تولید گل‌محمدی در منطقه اسکو سابقه درازی دارد اما به دلیل توجه کم مسئولان به این پتانسیل مهم کشاورزی، اقتصادی، گردشگری و … تاکنون آنچنان که باید مطرح نشده اما هنوز هم نامی از خود بر جا گذاشته است.
می‌توان با حمایت هر چه بیشتر از این حوزه و ورود و ارتقای ضریب نفوذ دانش به این بخش شاهد توسعه در این عرصه شد.
دهمین جشنواره برداشت گل‌محمدی اسکو با حضور تراب محمدی، معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی، محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، صابر پرنیان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی و سایر مسئولان شهرستانی در روستای عنصرود برگزار شد و در کنار عرضه گل‌محمدی، صنایع دستی شهرستان اسکو نیز برای بازدیدکنندگان عرضه شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.