×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استان اصفهان دارای بیشترین سطح کشت گلرنگ در کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیهان دارویی به نقل از خبرگزاری تسنیم، اصفهان با تولید شش هزار تن دانه گیاه گلرنگ بیشترین تولید را در کشور از آن خود کرده و این محصول به‌دلیل رنگ‌های طبیعی و خواص دارویی صادر می‌شود.
کیوان بنی‌اسدی کارشناس مسئول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به رشد ۴۰۰درصدی کاشت گیاه گلرنگ در استان اظهار داشت: در سال زراعی امسال بیش از سه‌هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان به زیر کشت گلرنگ رفته  و استان اصفهان دارای بیشترین سطح کشت گلرنگ در کشور است و در استان شهرستان‌های هرند، اردستان و مبارکه بیشترین سطح کشت را دارند.

وی با اشاره به دلیل افزایش کاشت این محصول افزود: افزایش قیمت گل گلرنگ و صادرات این گل به خارج از کشور به‌منظور تهیه رنگ طبیعی برای استفاده در صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی صورت می‌گیرد. بیشترین تولید این گیاه در هندوستان و ایران است که در خارج از مرزها طرفداران زیاد پیدا کرده است و به کشورهای آلمان و اردن صادر می‌شود. دلیل دیگر افزایش کشت گلرنگ سازگاری این گیاه نسبت به کم‌آبی به‌دلیل طول دوره رشد کوتاه و نیاز آبی پایین است.
کارشناس مسئول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود از این سطح بیش از  شش هزار تن دانه برداشت شود گفت: دانه گلرنگ دارای روغن بسیار باکیفیتی است. گل گلرنگ دارای دو رنگدانه به‌نام کارتامین و کارتامیدین است که رنگ زرد و قرمز را ایجاد می‌کند و این گیاه خاصیت دارویی از جمله ضدالتهابی دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.