×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اجرایی شدن ۵ طرح توسعه کلکسیون گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، به گفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حفاظت از گونه های مختلف گیاهی در کشور می تواند ارزش اقتصادی بالایی به همراه داشته باشد و به اشتغالزایی هم کمک کند.

نگهداری ژرم پلاسم‌هایی با ارزش گیاهی با هدف جمع‌آوری گونه‌های مختلف و متنوع و حفظ و نگهداری آنها به عنوان منابع با ارزش ژنتیکی بالا مهم ترین کارکرد باغ های گیاه شناسی است که می تواند در استان‌ها و بوم‌های مختلف کشور از گونه های گیاهی آنها مراقبت و صیانت کند.

گونه های ارزشمندی که نمادی از زیست‌گاه و زیست‌بوم هر منطقه به حساب می آیند. ایران از لحاظ تعداد گونه گیاهی، در میان کشورها در رتبه ۳۱ جهان قرار دارد. به همین دلیل حفاظت از این دارایی طبیعی و ارزشمند کشور یک ضرورت ملی است که ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این هدف را با توسعه و احیا باغ های گیاه شناسی در کشور دنبال می کند.

بر همین اساس، طی یک سال گذشته جلوگیری از فرسایش و انهدام ژنتیکی و تکمیل ۵ طرح توسعه کلکسیون در مشهد، کهگیلویه و بویراحمد، گناباد، الموت و لرستان و اجرای طرح جدید احداث کلکسیون گیاهان دارویی بومی و در حال انقراض استان کرمان هم به ثمر نشسته است.

در حقیقت باغ‌های گیاه‌شناسی اجتماعات بزرگی از گیاهان زنده و منابع حیاتی ارزشمندی برای حفاظت از گیاهان، کشاورزی، جنگلداری و باغبانی هستند. باغ‌های گیاه‌شناسی معمولا تمرکزشان را بر روی کشت گونه‌های نادر و در معرض خطر می‌گذارند و به طور خاص در مورد برخی از انواع گیاهی کاملا تخصصی عمل می‌کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.