×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خطر انقراض گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، اصغر احمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: از یک هزار و ۲۰۰گونه گیاهی شناسایی شده در استان ۲۳۰ گونه خواص دارویی دارند که از آخرین روز‌های زمستان تا آخرین روز‌های بهار قابلیت عرضه، برداشت و استفاده دارند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: هرساله اواخر زمستان و اوایل بهار گونه‌های گیاهی ارزشمندی مانند کلوس، شنگ، کارداریا، پرموسیر، اندشت، تره کوهی، بن سرخ، ترشک، ریواس، کنگر، پیاز موسیر، آویشن، انواع پونه‌های کوهی، مرزه بختیاری، مریم گلی و ده‌ها گیاه با ارزش دیگر در سبد مصرفی مردم قرار می‌گیرند.
احمدی با اشاره به اینکه موضوعی که موجب نگرانی از آینده گیاهان دارویی و ارزشمند موجود در چهارمحال و بختیاری می‌شود برداشت آن‌ها پیش از کامل شدن رشد طبیعی است، بیان داشت: این موضوع می‌تواند آن‌ها را با خطر انقراض رو به رو کند.
وی ادامه داد: به مصرف‌کنندگان و افرادی که کار برداشت، حمل و نقل و فروش این گیاهان را بر عهده دارند توصیه می‌شود اجازه دهند گیاه مراحل رشد فیزیولوژیک خود را طی کرده و سپس برای برداشت آن‌ها اقدام کنند چرا که با این کار بقای این گونه‌های ارزشمند تضمین می‌شود.
بوته‌کنی گیاهان تخلف است
احمدی بیان داشت: جهت حفظ و جلوگیری از انقراض گیاهان دارویی برابر ماده ۴۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری، بوته‌کنی گیاهان تخلف اعلام شده و با متخلفان مطابق قانون برخورد می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال وبختیاری بیان کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی نیز از طریق گشت‌ها و اکیپ‌های ثابت و سیار با هرگونه تخلفی در این زمینه برخورد خواهند کرد البته مرتع‌داران نیز با بکارگیری قرقبان عملیات حفاظت از عرصه‌ها را انجام می‌دهند.
وی در پایان گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت ارتقای سطح فکری بهره‌برداران، تهیه، تصویب و احاله مدیریت طرح‌های مدیریت منابع طبیعی اعم از طرح‌های مرتع‌داری، جنگل‌کاری و ماده سه و… راهکار‌هایی است که منابع طبیعی جهت ساماندهی بهره‌برداری از عرصه‌ها با مشارکت بهره‌برداران اجرا و نظارت می‌کند.
لازم به ذکر است که، یکی از مهم‌ترین خواص گیاهان موجود در فصل بهار طبع گرم آن‌ها است چرا که با خاصیت سم‌زدایی سبب از بین رفتن امراض در بدن می‌شود همچنین سمومی که در فصل پاییز و زمستان در اثر بی‌تحرکی و… در بدن انسان تجمع می‌کنند با مصرف این گیاهان از بین می‌روند که همین موضوع نیز دلیل استقبال مردم چهارمحال و بختیاری از این گیاهان و استفاده آن‌ها است.
البته بسیاری از گیاهان دارویی را می‌توان به صورت‌های مختلف مانند تازه‌خوری، پخته، سرخ شده، ترشی، شوری و… مصرف کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.