×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شهرت جهانی عطر و طعم سیر همدان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز همدان، استان همدان بیش از ۶۰ درصد سیر خشک کشور را تأمین می‌کند و نیازمند توجه بیشتر مسئولان استان در حوزه صادرات، نگه‌داری، بسته‌بندی و صنایع تبدیلی است درحالی‌که در این بخش‌ها با نواقصی مواجه هستیم.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت : سیر تولیدی در کشور در دو سال گذشته ۱۳۳ هزار تن بوده که ۶۰ هزار تن از آن یعنی ۶۰ درصد تولید کشور به استان اختصاص دارد.

علی بایگانه به قیمت فعلی این محصول اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر سیر ۱۵ هزار تومان در بازار کلی‌فروشی و در مرحله خرده‌فروشی به قیمت ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

این در حالی است که ماندگاری عصاره بوی سیر در صنعت عطرسازی کاربردی است، بنابراین در بازار لندن هر لیتر اسانس سیر ۱۲۰ هزار دلار معادل حدود ۳ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، از یک تن سیر ۲ کیلو اسانس استحراج می‌شود یعنی اگر فقط نیمی از تولید سالانه را محاسبه کنیم ۶۰ هزار کیلو اسانس بدست می‌آید که به عبارتی میشود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان یعنی ۱۸۰ با ۱۲ صفر، پس ظرفیت این محصول بیش از تصورات ذهنی ماست، زیرساختی که در کشور ایجاد نشده است.

پس برای پایان یافتن رنج کشاورز، کاهش نوسان قیمت، ایجاد اشتغال چند هزار نفری، ارزآوری چند صد درصدی برای کشور و کوتاهی دست دلالان، کشاورزی هدفمند و برندسازی تنها یک راه باقی می‌ماند.

ایجاد صنایع تبدیلی سیر، یعنی همان کلیدواژه حمایت از تولید، پشتیبانی و مانع زدایی کشورهای آلمان و فرانسه که در صنعت داروسازی و عطر سازی شهره جهان اند ارزش سیر همدان را خوب می‌دانند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.