×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
گیاهان دارویی، کلید درمان سرطان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، آیا کلید درمان های جدید سرطان در گیاهان رایج مدیترانه ای نهفته است؟ کسانی که به درمان‌های طبیعی سوگند یاد می‌کنند ممکن است خوشحال شوند که دانشمندان می‌گویند دستور العمل گیاهی را کشف کرده‌اند که می‌تواند به پیشرفتی در مبارزه با سرطان منجر شود.

بر اساس تحقیقات اخیر، سرطان دومین عامل مرگ و میر در ایالات متحده پس از بیماری قلبی و پیش ازکووید ۱۹ است. دانشمندان دانشگاه پردو می گویند گیاهانی مانند آویشن و پونه کوهی هر دو دارای ترکیبات ضد سرطانی هستند که می توانند رشد تومور را سرکوب کنند. در واقع، کلید باز کردن قدرت این گیاهان، تقویت مقدار ترکیب ایجاد شده و استفاده از آن در تولید دارو است.

Natalia Dudarevea، استاد بیوشیمی در کالج کشاورزی پوردو، در بیانیه‌ای می‌گوید: «این گیاهان حاوی ترکیبات مهمی هستند، اما مقدار آن بسیار کم است و استخراج آن کافی نخواهد بود». با درک چگونگی تشکیل این ترکیبات، ما مسیری را به سوی گیاهان مهندسی با سطوح بالاتری از آنها یا سنتز ترکیبات موجود در میکروارگانیسم ها برای استفاده پزشکی باز می کنیم. در حال حاضر زمان شگفت انگیزی برای علوم گیاهی است. ما ابزارهایی داریم که سریع‌تر، ارزان‌تر هستند و بینش بسیار بیشتری را ارائه می‌دهند. مثل نگاه کردن به داخل سلول است. تقریبا غیر قابل باور است.

کدام گیاهان رایج کلید درمان سرطان هستند؟

تیمول، کارواکرول و تیموهیدروکینون طعم های مدیترانه ای متمایز آویشن، پونه کوهی و سایر گیاهان خانواده Lamiaceae را تشکیل می دهند. این گیاهان علاوه بر اینکه یک غذای اصلی هستند، ضد باکتری، ضد التهاب و سرشار از آنتی اکسیدان هستند. از بین این سه ماده شیمیایی، تیموهیدروکینون به دلیل خواص ضد سرطانی اش، توجه دانشمندان را برانگیخت.

این تیم با همکاری دانشمندان دانشگاه مارتین لوتر هال ویتنبرگ آلمان و دانشگاه ایالتی میشیگان، کل دستور مولکولی تیموهیدروکینون را کشف کردند. آنها همچنین توانستند نحوه تشکیل تیمول و کارواکرول پیش ساز آن را در کنار سایر ترکیبات در طول مسیر ترسیم کنند.

دوداروا هنگام صحبت در مورد یافتن دستور العمل مولکولی یا «مسیر بیوسنتزی» می‌گوید: یافته‌ها دیدگاه‌های قبلی در مورد تشکیل این دسته از ترکیبات، به نام مونوترپن‌ های فنولی یا معطر را تغییر می‌دهند، که تنها چند مسیر بیوسنتزی برای آن در گیاهان دیگر کشف شده است.

پان لیائو، محقق فوق دکترا در آزمایشگاه پروفسور دوداروا، که اولین نویسنده گزارش است، می‌افزاید: این یافته‌ها اهداف جدیدی را برای مهندسی ترکیبات با ارزش بالا در گیاهان و سایر موجودات فراهم می‌کنند. نه تنها بسیاری از گیاهان دارای خواص دارویی هستند، بلکه از ترکیبات موجود در آنها به عنوان افزودنی های غذایی و برای عطر، لوازم آرایشی و سایر محصولات استفاده می شود.

“ما همیشه به دنبال فرصت های جدید هستیم”

اکنون که این مسیر شناخته شده است، دانشمندان گیاه شناسی اکنون می توانند به طور انتخابی گیاهان را با این ترکیبات مطلوب پرورش دهند تا از میکروارگانیسم هایی مانند مخمر برای تولید استفاده یا ترکیب شوند. دکتر لیائو توضیح می‌دهد که این روش برداشت نیاز به فرآیند تخمیر دارد که برای تولید مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، داروها و سوخت‌های زیستی بسیار مهم است.

محققان یک کمک مالی عظیم ۵ میلیون دلاری از بنیاد ملی علوم که از این مطالعه پیشگام حمایت می کند، دریافت کردند.

محققان با استفاده از توالی یابی RNA و تجزیه و تحلیل همبستگی، بیش از ۸۰۰۰۰ ژن را از نمونه های بافت گیاهی غربال کردند و سپس ژن های مورد نیاز برای تولید تیموهیدروکینون را شناسایی کردند. بر اساس آنچه در مورد ساختار ترکیب شناخته شده بود و از طریق پروفایل متابولیت و آزمایش بیوشیمیایی، تیم نقشه مولکولی را شناسایی کرد.

دوداروا می گوید: هم اکنون مسیرهای بیشتری به دلیل توانایی استفاده از توالی یابی RNA برای انجام تجزیه و تحلیل بیان ژن با توان بالا کشف شده است. نتایج این تحقیق برای تحقیقات بیوشیمی و علوم گیاهی سایر گونه‌های گیاهی نیز مفید خواهد بود. ما به عنوان دانشمند همیشه مسیرها را در سیستم ها و گیاهان مختلف با هم مقایسه می کنیم. ما همیشه به دنبال فرصت های جدید هستیم. هرچه بیشتر یاد بگیریم، بیشتر می‌توانیم شباهت‌ها و تفاوت‌هایی را که می‌توانند کلید موفقیت بعدی باشند، تشخیص دهیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.