×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آدرنالینی طبیعی به نام افدرا

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خاصیت دارویی مشابه آدرنالین دارد، اظهار کرد: عصاره آبی گیاه افدرا برای کنترل حمله‌های آسمی استفاده می‌شود و جوشانده شاخه‌ها و ریشه‌ های افدرا برای معالجه روماتیسم و سفلیس بکار می‌رود.

ساره حسینی با اشاره به اینکه افدرا را با نام‌هایی چون هوم و ریش بز نیز می‌شناسند، گفت: این گیاه خاصیت دارویی مشابه آدرنالین دارد.

وی با اشاره به این‌که امروزه از این گیاه در تولید مکمل‌های غذایی برای کاهش وزن بدن و تقویت ماهیچه‌ها در ورزشکاران استفاده می‌شود، بیان کرد: مصرف افدرا در طب سنتی چین در درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، برونشیت، گرفتگی بینی، تب یونجه، آرتریت، کهیر، عدم تعریق، سردرد، دردهای استخوانی و مفاصل و کاهش فشارخون توصیه می‌شود و این گیاه برای تقویت قلب و تحریک جریان خون کاربرد دارد.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه عصاره آبی گیاه برای کنترل حمله‌ های آسمی استفاده می‌شود و جوشانده شاخه‌ها و ریشه‌های افدرا برای معالجه روماتیسم و سفلیس بکار می‌رود، ادامه داد: عصاره میوه افدرا در رفع ناراحتی‌ های مجاری تنفسی مؤثر است، آلکالوئیدهای موجود در افدرا محرک مغز و مراکز اعصاب در مقابل خستگی و نگرانی‌اند و در اثر کاهش قطر رگ‌ها و انقباض عروق باعث افزایش فشارخون می‌شوند، این ترکیبات حرکات روده‌ای را آرام نموده و با آرام نمودن انقباض برونش‌ها منجر به رفع و بهبود حمله‌های آسمی می‌شوند.

حسینی با بیان این‌که به دلیل تسریع حرکات رحمی در رفع ناراحتی‌ های پس از زایمان نیز اثرات مفیدی دارند، ادامه داد: تسکین سیاه‌ سرفه، تیفوئید و استسقا نیز از دیگر خواص بارز آلکالوئیدهای موجود در گیاه افدرا بشمار می‌آید. همچنین از آلکالوئید افدرین برای جلوگیری از مسمومیت‌های ناشی از مصرف اسکوپولامین استفاده می‌شود.

وی در مورد نکات احتیاطی مصرف این گیاه یادآور شد: مصرف بالای ترکیبات افدرا در بیماران باعث عوارضی ازجمله تپش قلب، اضطراب، بی‌قراری، بی‌خوابی، مشکل در دفع ادرار و در برخی موارد نیز جنون می‌شود. در افراد مبتلا به ورم پروستات بدون اینکه موجب افزایش دفع ادرار و تخلیه آن شود، تعداد دفعات ادرار را افزایش داده و گاهی ممکن است موجب قطع دفع ادرار شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.