×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برطرف کردن برفک دهان با گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، برفک دهان به عارضه‌ای اطلاق می‌شود که معمولا بر روی زبان بوجود می‌آید. این بیماری اختصاصی مخاط دهان است در کودکان نوزاد و شیرخوار و همچنین در افراد مسن (کسانی که دندان مصنوعی به جای چند دندان طبیعی دارند) عارض می‌شود. در مواردی حتی ممکن است شدت ضایعه به قدری زیاد باشد که بلع، خوردن و آشامیدن را برای فرد مشکل کند و گاهی ممکن است سایر قسمت‌ها (مخاط دهان) نیز دچار عارضه شود.

مهندس منیره نورمحمدی کارشناس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در خصوص این بیماری و داروهای گیاهی موثر در درمان آن عنوان کرد: درمان موگه یا برفک دهان اگر مربوط به یک ناراحتی مهمی نباشد، به سهولت درمان با برخی گیاهان انجام می‌گیرد.

وی اظهار کرد: استفاده از جوشانده گیاهان مریم گلی و برگ کرفس وحشی به صورت شستشوی ملایم مخاط دهان و غرغره کردن دهان، اثر درمانی در این  بیماری ظاهر می‌کند.

نورمحمدی تشریح کرد: گیاه مریم گلی، دارای تانن، گلوکوزید، مواد صابونی، قند، گلوتامین، آسپاراژین و املاح معدنی گوناگون است و در مصارف خارجی برای بیماریهای برفکی، گلو و رماتیسم کاربرد دارد.

وی افزود: پنجاه گرم برگ یا ساقه گلدار گیاه مریم گلی، برگ کرفس وحشی یا برگ Vaccinium Myrtillus  را که تازه یا خشک باشد در یک لیتر آب سرد بریزید و ظرف محتوای آن را روی آتش بگذارید تا به جوش آید. سپس آن را از روی آتش بردارید و پنج دقیقه صبر کنید. بعد آن را به دهان خود که دچار برفک شده است مالیده و دهانتان را با آن شست شو دهید. هر روز پنج تا شش بار دهان خود را با آن بشویید. برای درمان خون‌ریزی لثه‌های دندان هم شستشو با گیاه مریم گلی مؤثر و مفید است.

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی؛ نورمحمدی در پایان خاطرنشان کرد: گیاه مریم گلی دارای خواص طبی فراوانی از جمله تقویت کنندگی و نیرو بخشی است و از خواص دیگر آن می‌توان به درمان اسهال، درد معده، کندی قوه هاضمه و همچنین برای اختلالات یائسگی، خستگی مفرط، اشاره کرد. 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.