×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
معرفی پروژه دره گل محمدی چین (China Rose Valley)

معرفی پروژه دره گل محمدی چین (China Rose Valley)
.
مقدمه
بررسی های تاریخی نشان می دهد که زادگاه گل محمدی و صنایع مرتبط با این گیاه ایران بوده است و از هزاران سال پیش تاکنون این گیاه بخش زیادی از مردم و کسب و کارهای مناطق مختلف آن را تحت تاثیر خود قرار داده است. با این وجود این گیاه در سیری تاریخی به سایر کشورها نیز ورود کرده است. ترکیه، بلغارستان، مراکش، عربستان و چند کشور دیگر در حال حاضر این گیاه را کشت و فرآوری می کنند و کشورهای دیگری نیز در حال پیوستن به این جمع هستند. از جمله این کشورها، کشور چین است که طی سال های اخیر متوجه ارزش بالای این گیاه شده و با سرمایه گذاری بالا، ورودی جدی به این صنعت و کسب و کار داشته است. صحبت در مورد چین، یعنی صحبت در مورد اقتصادی با ابعاد بزرگ و وسیع. یعنی اگر کشت، فرآوری و تولیدی اتفاق می افتاد مقیاس های آن نیز به نسبت جمعیت و اقتصاد این کشور نیز بزرگ است.
.
.
پروژه دره گل محمدی چین 
در سال ۲۰۱۲ گروه یینگو، شرکت فناوری های معطر یینگو (Yingu Aromatic Technology Co) را در شهر مینژو در استان سیچوآن در غرب چین با سرمایه ای بالغ بر ۱۲۰ میلیون یوآن تاسیس کرد. این شرکت تجهیزات تولیدی پیشرفته ای برای استحصال ماده موثره گیاهان دارویی در اختیار دارد که بوسیله آنها اسانس های گیاهی معطر طبیعی و عرقیات و گیاهان خشک مختلفی را با برند مستقل QIANXIN تولید می کند. با بکارگیری فرآیند استخراج به روش بخار آب و روش توسعه یافته خشک کردنی که توسط خود این شرکت پتنت شده است این شرکت زنجیره ارزش یکپارچه ای را ایجاد کرده است.
این شرکت چینی با برنامه ریزی های انجام شده قصد دارد به تولیدکننده برتر محصولات معطر در چین تبدیل شود و محصولات خود را به بازار مصرف روزانه مشتریان روانه کند.
مساحت این مجموعه ۲۰۰۰ هکتار است که در ۱۰۰۰ هکتار آن اقدام به کشت گل محمدی کرده است و البته محصولات دیگری همچون نعناع فلفلی، بابونه رومی، شمعدانی عطری و … نیز مورد کشت قرار گرفته اند. کارخانه ای مدرن به مساحت ۶۶۰۰۰ متر مربع که خطوط تولیدی با مدیریت مصرف انرژی و سازگار با محیط زیست دارد. ظرفیت تولید سالانه این کارخانه برای فرآوری مواد خام بیش از ۳۰۰۰ تن است و خروجی محصولات خالص طبیعی معطر با کیفیت پایدار و بهره وری مشخص است. این شرکت در تولیدات خود انواع استانداردهای بین المللی را کسب کرده است و تولیدات خود را طبق این استانداردها انجام می دهد.
چینی ها با نامگذاری این منطقه کشت و فرآوری به «دره گل محمدی چین» سعی در برندسازی در این زمینه دارند. اولین بار گل محمدی از بلغارستان به این منطقه آورده شده است. شرکت یینگو پس از زلزله ۸ ریشتری سال ۲۰۰۸ در استان سیچوآن و با هدف بازسازی اقتصادی این منطقه، اقدام به این کار کرد و در حال حاضر ادعا می شود که بزرگ ترین مزرعه یکدست و یکپارچه گل محمدی به این منطقه اختصاص دارد. در سال ۲۰۱۵ شهر مینژو توانست عنوان دره گل محمدی چین را از انجمن گل چین به دست آورد. محصولات این شرکت عبارتند از انواع اسانس های گل محمدی، گلاب، غنچه خشک گل محمدی و مواد موثره تفکیک شده از اسانس گل محمدی که همگی با نشان تجاری QIANXIN روانه بازارهای جهانی می شوند.
.
.
.
جمع بندی پایانی
همانگونه که قبلا هم بیان شده است، کسب و کار به زیست بوم مساعد خود مهاجرت می کنند و دلیلی ندارد که الزاما در سرزمین مادری خود بمانند. ورود جدی چین به کسب و کار گل محمدی هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید. فرصت از این جهت که این محصول و فرآورده های آن را بیش از پیش به بازار بسیار بزرگ چین معرفی می کند و زمینه ای می تواند باشد برای عرضه محصولات کشورمان در این صنعت به مشتریان چینی. تهدید می تواند باشد از این جهت که در صورت تمهید نکردن برای رهبری این صنعت در جهان، ایران از گردونه بازیگران اصلی این صنعت خارج شود و جهت گیری ها و راهبری های این صنعت را دیگر کشورها عهده دار شوند. کما اینکه در برخی بخش های مربوط به این صنعت، این راهبری را عهده دار شده اند.
.
منبع: شرکت آرومد (با اندکی ویرایش)
.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.