×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بهبود کبد چرب با دانه بارهنگ

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، بیماری کبد چرب غیر الکلی؛ شایع‌ ترین بیماری کبدی است که در صورت عدم درمان، عوارض کبدی مانند سیروز و سرطان کبد و عوارض خارج کبدی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سندروم متابولیک را از خود به جا می‌گذارد.

با توجه به مشکلات این بیماری، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران با طراحی یک طرح تحقیقاتی تاثیر دانه بارهنگ را بر آنزیم‌های کبدی بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی، بررسی کردند. این پژوهشگران در یک دوره ۱۲ هفته‌ای دانه بارهنگ را در کپسول‌های ۵۰۰ میلی‌گرمی دو بار در روز برای بیماران تجویز کردند و پس از پایان دوره مطالعه با بررسی آنزیم‌های کبدی، تاثیر آن را با افراد گروه کنترل که دارونما مصرف کرده‌بودند، مقایسه کردند.

در این مطالعه کاهش معنادار مقادیر آنزیم‌های کبدی، تری گلیسرید و اندازه دور شکم، در گروه درمان نسبت به گروه دارونما مشاهده شد. همچنین تغییرات سونوگرافی، به صورت کاهش گرید کبد چرب در گروه بارهنگ نسبت به دارونما به طور معناداری مشاهده شد. به علاوه از نظر عارضه دارویی نیز عارضه جدی از سوی بیماران گزارش نشد.

پژوهشگران معتقدند که نتیجه این مطالعه بیانگر مفید بودن استفاده از این داروی گیاهی در بهبود بیماری کبد چرب غیر الکلی است. به گفته این محققان؛ در صورت انجام مطالعات بیشتر و کسب نتایج مشابه با این مطالعه، می‌توان از این گیاه به عنوان یک داروی مکمل در کنار رژیم غذایی در درمان بیماران استفاده کرد.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «مقایسه دانه بارهنگ (Plantago major) با پلاسبو بر آنزیم کبدی آلانین آمینوترانسفراز (ALT) در مبتلایان به بیماری کبد چرب غیر الکلی: یک مطالعه کار آزمائی بالینی تصادفی دو سو کور» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و آسیه شجاعی، روشنک قدس، فتانه هاشم دباغیان، شهرام آگاه، ابراهیم خادم و سیده فردوس جزایری؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.

نتایج به‌دست آمده از این طرح تحقیقاتی، به صورت مقاله علمی منتشر شده و از طریق لینک زیر قابل دسترسی است:

The Efficacy of Plantago major Seed on Liver Enzymes in Nonalcoholic Fatty Liver Disease: A Randomized Double-Blind Clinical Trial

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.