×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه ظرفیتهای طب ایرانی در دولت سیزدهم

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، در برنامه‌ای که از سوی دکتر بهرام عین‌اللهی- وزیر بهداشت پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، تاکید شده است که ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت توسط مقام معظم رهبری رویکردی سیستمی و آینده‌نگر در تمامی مقوله‌های مرتبط با حوزه سلامت ایران را شامل می‌شود. در این میان بند ۱۲ سیاست‌های کلی سلامت تحت عنوان “باز اندیشی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران” به جهت‌گیری سیاست‌ها در حیطه طب سنتی پرداخته است. یکی از نکات قابل توجه در بند ۱۲ سیاست‌های کلی نظام سلامت که مشخصا به موضوع کشت و فراوری گیاهان دارویی تا استفاده در تحقیقات، آموزش و خدمت رسانی طب سنتی ایرانی است.

آموزش طب سنتی-ایرانی و مکمل در نظام آموزش عالی سلامت کشور
در حال حاضر درس ۲ واحدی طب ایرانی و مکمل در خصوص آشانایی با مبانی طب سنتی/ مکمل و ایرانی به صورت مجازی جهت تمامی دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، مامایی، تعذیه و فیزیوتراپی به صورت اجباری و برای بقیه رشته‌ها به صورت اختیاری طراحی و اجرا شده است، بیش از ۲۷ هزار دانشجو تاکنون در این برنامه شرکت نموده‌اند.
یکی از اهداف مهم طراحی و اجرای این درس در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، تربیت دانشجویان علوم پزشکی کشور در زمینه طب سنتی/ مکمل و ایرانی با توجه به آخرین شواهد مستند این دیسیپلین علمی و فرهنگ‌سازی و مبارزه با خرافه پرستی در کشور است. از اهداف دیگر این درس در کشور ایجاد مرجعی موثق در زمینه طب ایرانی و مکمل و برداشتن گامی برای ادغام طب ایرانی و علم پزشکی نوین است. همچنین دوره‌هایی نیز به صورت سالیانه برای دانشگاهیان در سطوح مختلف و بین رشته‌ای در حوزه آشنایی با طب ایرانی و مکمل طراحی و اجرا شده است.
پژوهش، تولید شواهد طب سنتی/مکمل و ایرانی در نظام آموزش عالی سلامت کشور
در راستای تولید شواهد تاکنون مقالات زیادی در سطح بین‌المللی با افیلیشن و وابستگی اعضای هیئت علمی بدنه آموزش نظام سلامت کشور در تارنماهای بین‌المللی منتشر شده است. همچنین کتب مرجع در حوزه طب سنتی ایرانی با همکاری پژوهشگران و نویسندگان تدوین و نگارش شده و اقدامات برجسته‌ای در این خصوص صورت گرفته است. با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی فرهنگستان علوم پزشکی کرسی طب سنتی/ مکمل و ایرانی در سازمان بهداشت جهانی راه اندازی شده است. همچنین مراکز تحقیقات طب سنتی/ مکمل و ایرانی در برخی از دانشگاه‌ها راه اندازی شده است که به انجام پژوهش در حوزه گیاهان دارویی کشور اقدام کرده و حق انحصاری بهره‌برداری از برخی از آنها را با برند ایرانی تاکنون کسب کرده‌اند.
ارائه خدمات طب سنتی/ مکمل و ایرانی در عرصه بهداشت و درمان نظام سلامت کشور
آموزش گروه‌های هدف برنامه در نظام آموزش سلامت کشور در حوزه طب سنتی / ایرانی و مکمل و نیز شواهد تولید شده توسط پژوهشگران و متخصصان این حوزه فرصت‌های جدیدی برای صنایع دارویی کشور فراهم کرده است. به نحوی که پیش بینی شده است تا با فراهم کردن عرصه مناسب زمینه تجاری سازی این محصولات و به کارگیری آنان در درمان بیماری‌ها فراهم گردد.
همچنین، تدابیری اندیشیده خواهد شد تا در بدنه نظام تعرفه گذاری خدمات به اقدامات حوزه طب ایرانی و مکمل توجه ویژه‌ای مبذول شده و این خدمات در پوشش بیمه‌ای مراکز بیمه‌گر قرار داده شود.
اجرای برنامه گردشگری سلامت در شهرهای با پتانسیل گردشگری و واجد سلامتکده‌های طب سنتی/ مکمل و ایرانی که می‌تواند به ایجاد تعاملات بین المللی در این زمینه نیز کمک نماید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.