×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فرآوری گیاهان دارویی راهی برای جلوگیری از خام فروشی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، شرایط مساعد آب و هوایی خراسان شمالی ظرفیت مناسبی را برای رشد بیش از ۳۵۰ گونه گیاهان دارویی فراهم کرده تولیداتی خام و با ارزشی که با نسخه فرآوری و کمی حمایت و پشتیبانی می‌تواند علاوه بر تولید و اشتغال در داخل استان نیاز بازار‌های خارجی را هم تامین کند.

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه سالانه ۱۵۰۰ تُن انواع گیاهان دارویی در استان تولید می‌شود، گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان به ۶ هزار و ۱۸۲ هکتار رسیده است که در مقایسه با چند سال قبل حدود ۳ برابر افزایش یافته است.

محمدعلی شریکیان  افزود: سال ۹۲ سطح زیر کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی و زعفران در استان تنها ۲ هزار و ۸۷ هکتار بود.

وی مهم‌ترین مزایای کشت و توسعه عمل آوری گیاهان دارویی را سودآوری و ارزش افزوده بالا نسبت به سایر محصولات زراعی، سازگاری آن با محیط و قابلیت کشت در شرایط نامساعد و محدود کننده اقلیمی خاک و آب، مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی کشت، توسعه سلامت و بهداشت عمومی و امکان تولید محصول ارگانیک و تامین ماده خام اولیه برای صنایع فرآوری، دارویی، بهداشتی، آرایشی و ایجاد اشتغال عنوان کرد.

شریکیان، توسعه اکوتوریسم، افزایش صادرات و ایجاد درآمد ارزی، استفاده از گیاهان دارویی به عنوان مکمل‌های غذایی، تنقلات، نوشابه سازی، شیرینی سازی را از دیگر مزایای کشت گیاهان دارویی برشمرد.
وی انواع گیاهان دارویی کشت شده در استان را شامل زیره سبز، نعناع فلفلی، آلوورا، گل گاوزبان، موسیر، آویشن، سیاه دانه، بادرنجبویه و به‌لیمو عنوان کرد.

 

سهم خراسان شمالی از تولید ناخالص داخلی کشور ۶ دهم درصد در تمامی بخش‌های اقتصادی است و سهم بخش کشاورزی استان از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور ۱.۱ درصد است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستا‌ها سکونت دارند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.