×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راه‌های درمان بی‌اشتهایی در کودکان از دیدگاه طب سنتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، سیدابوالفتح شیرمردی با اشاره به دلایل بی‌اشتهایی و کم‌اشتهایی در کودکان، اظهار کرد: عموما والدین بر روی تغذیه فرزندانشان حساسیت بالایی دارند، در صورتی‌که کودکشان تغذیه مناسبی دارد و دچار کمبود وزن و مشکلات مرتبط با آن نیست، این نوع والدین باید حساسیت خود را نسبت به این موضوع کم کنند و نسبت به غذا خوردن کودکشان واقع‌ گرا باشند.

محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برخی از کودکان اشتهای مناسبی برای غذا خوردن دارند، اما با خوردن خوراکی‌های مانند چیپس، پفک، لواشک، کیک و … به‌صورت کاذب دچار سیری می‌شوند و دیگر میل چندانی به خوردن غذا ندارند، والدین باید این نوع خوراکی‌ها را در زمان نزدیک شدن به وعده اصلی غذا از دسترس کودک دور نگه دارند و همچنین تلاش کنند کودک را به سمت خوردن موادطبیعی مانند میوه و سبزیجات سوق دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بی‌اشتهایی و کم‌اشتهایی در کودکان ارتباط مستقیمی با مزاج و طبع آن‌ها دارد، توضیح داد: مزاج اغلب کودکانی که دچار این مشکل می‌شوند، صفراوی است، در حالیکه باید به‌صورت طبیعی مزاج کودک دموی (گرم و تَر ) باشد، وجود دم در خون کودکان موجب رشد آن‌ها می‌شود، اگر کودک دچار غلبه صفرا شود دچار بی‌اشتهایی و کم‌اشتهایی خواهد شد.

شیرمردی افزود: لاغری، زردی چهره و بدن، پرتحرکی، کم‌اشتهایی از علائم غلبه صفرا در افراد است، همچنین سوخت و ساز بدن کودکانی که دچار غلبه صفرا هستند، بسیار زیاد است و این کودکان در صورت مصرف غذا به اندازه کافی نیز چاق نمی‌شوند.

محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: افراد دارای خلط سودا یا همان طبع (سرد و خشک) نیز اشتهای کاذب دارند و مهم‌ترین شاخص در آن‌ها بی‌اشتهایی است، اگر کودک دچار سوء مزاج شده باید به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کند تا مشکل او با اصلاح مزاج توسط این پزشک برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: عرقیات گیاهی مانند عرق کاسنی، شاه‌ تره، انگبین، ترخون و سکنجبین طبیعی در افراد اشتهاآور هستند، همچنین برای بالا بردن اشتها می‌توان از میوه‌جات، سبزیجات مانند خرفه و ترخون، ویتامین‌های گروه خانواده B و خوردن داروهای کمکی مانند زینک و شربت سانستول استفاده کرد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.