×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
معرفی فهرستی از گیاهان دارویی مفید برای درمان بیماری‌های کبدی با استفاده از منابع سنتی و کلاسیک

مقاله: معرفی فهرستی از گیاهان دارویی مفید برای درمان بیماری‌های کبدی با استفاده از منابع سنتی و کلاسیک

فاطمه ربیع‌زاده

مجله تاریخ پزشکی, دوره ۱۱ شماره ۳۹ (۱۳۹۸), ۱۶ February 2020 , صفحه ۴۵-۶۲

 

چکیده

زمینه و هدف: کبد یکی از اعضای بسیار مهم و حیاتی در بدن است. در متون طب سنتی ایران، از آن به عنوان عضو رییسه ذکر شده است. بیماری‌هایی مانند، گرمی، سردی، خشکی و تری مزاج کبد، سده و انواع ورم‌های کبد و استسقاءها است در طب سنتی و بیماری‌هایی مانند، کبد چرب، زردی (یرقان)، هپاتیت در طب کلاسیک از این عضو حیاتی ایجاد می‌گردد. هدف از این مطالعه بررسی گیاهان دارویی سنتی است و قابل معرفی به طب کلاسیک است.

مواد و روش‌ها: جهت انجام این مطالعه از منابع معروف و شاخص طب سنتی مانند کتاب‌های مخزن الادویه و تقویم الابدان و برای شناسایی اسامی علمی این گیاهان از منابع علمی معتبر استفاده شده است.

یافته‌ها: فهرستی از گیاهان دارویی طب سنتی با نام علمی دقیق در این مقاله معرفی شدند. گونه‌های دارویی مشترک بین طب سنتی و کلاسیک مانند Chichorium Intybus (کاسنی)، جنس Aloe و انواع گونه‌های Hypericum معرفی شدند.

نتیجه‌گیری: با مقایسه گیاهان دارویی در طب سنتی و کلاسیک، گیاهان دارویی مطمئن‌تری برای درمان بیماری‌های کبدی یافت می‌شوند، اما گیاهان دارویی دیگری نیز در منابع دارویی سنتی وجود داشته است که در درمان بیماری‌های کبدی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند که امروزه از دایره مطالعات طب کلاسیک به دلیل ناشناخته‌بودن کنار گذاشته شده‌اند.

 

برای دریافت مقاله کامل روی دکمه دانلود کلیک کنید

دانلود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.