×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سریش یا علف چسب، گیاهی پرکاربرد در صنعت

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی،‌حسین راغ آرا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سریش یا علف چسب یا اشراس، گیاه دارویی مفیدی است که نام محلی آن در خراسان‌جنوبی، سرییشم و شولشک است.وی افزود: سیستم ریشه‌ای این جنس شامل یک ریزوم کوتاه ضخیم و راست چسبیده به تعدادی ریشه‌های کلفت شبیه به بازوان یک ستاره دریایی است که از مشخصات بارز شناسایی این گیاه ‌است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی بیان کرد: گل‌ها به رنگ‌های صورتی، سفید، زرد، مایل به سبز تا سبز متمایل به قهوه‌ای در طول یک خوشه بسیار بلند و در روی یک ساقه بی‌برگ قرار گرفته‌اند.راغ آرا با بیان اینکه میوه کپسول این گیاهان مدور و بعضی مواقع دراز است که در هنگام رسیدن با سه شکاف شکفته می‌شود، افزود: داخل کپسول دانه‌های سه وجهی است که در بسیاری از گونه‌ها دارای پره‌های غشایی واضح است.

وی اظهار کرد: طبیعت گیاه گرم و خشک بوده و از ریشه گیاه چسب استخراج می‌شود که در صنایع کفاشی، کبریت‌سازی، صحافی کتاب و رنگ استفاده می‌شود.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی با بیان اینکه از دانه آن به صورت ضماد برای التیام زخم استفاده شده و روغن دانه آن برای جلوگیری از تصلب شرایین کاربرد دارد، تصریح کرد: ضماد ریشه آن برای درد پهلو، سرفه، یرقان، خشونت حلق، ورم عضلات، جوش خوردن استخوان‌های شکسته و گرفتگی عضلات کاربرد دارد.

راغ آرا با بیان اینکه مصرف ساقه آن با روغن زیتون برای درمان بیماری یرقان مفید است، اظهار کرد: سریش برای ناراحتی‌های کبد و معده مفید بوده و برگ تازه آن مخلوط با سبزی آش یا سبزی قورمه، ثقل معده را از بین می‌برد.

وی یادآور شد: ریشه سریش دارای ترکیبات قندی و قسمت‌های هوایی آن دارای املاح مختلفی چون پتاسیم، ‌فسفر، کلسیم و ویتامین‌های مختلف است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.