×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گیاهی مفید برای رفع ورم های داخلی

 

دیوخار

 

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، حسین راغ آرا اظهار کرد: گیاه دیوخار یا آسه، پیل زهره، فیل زهرج و حضض مکی گیاه دارویی مفیدی است که در آسیای شرقی می‌روید و خواص بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه دیوخار درخت یا درختچه‌ای است خزان پذیر که تا ۴ متر نیز رشد می‌کند، افزود: گلدهی از ماه خرداد تا مرداد بوده و رسیدن بذر از ماه مرداد تا مهر انجام می‌پذیرد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی با بیان اینکه گل دوجنسی و گرده افشانی به وسیله حشرات از جمله زنبورها صورت می‌گیرد، اظهار کرد: برگ‌های این گیاه نیزه‌ای شکل یا تخم مرغی شکل بوده که به صورت متناوب بر روی شاخه‌ها قرار دارند.

راغ آرا ادامه داد: گل‌ها در گروه‌های یک تا سه تایی رشد می‌کنند؛ کاسه گل زنگوله‌ای شکل یا لوله‌ای شکل و به رنگ ارغوانی روشن به عرض ۹ تا ۱۴ میلی‌متر بوده و دارای ۵ یا ۶ لوب کوتاه است.

وی با بیان اینکه میوه‌ها از نوع سته‌ای و به رنگ قرمز – نارنجی است، افزود: تعداد بذرها در هر میوه متفاوت بوده و به کولتیوار و اندازه میوه بستگی دارد که بین ۱۰ تا ۶۰ عدد بذر متغیر است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی بیان کرد: این گیاه در خاک رسی، شنی و لومی با زهکش خوب رشد می‌کند و رشد آن در خاک‌های بسیار فقیر نیز امکانپذیر است.

راغ آرا با اشاره به فواید این گیاه، افزود: این گیاه دارویی برای رفع ورم‌های داخلی، درد کبد، یرقان مفید بوده و برای التیام شکم روش از آن استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در بیماری بواسیر، زخم مجاری ادراری، التهاب و احساس عطش از آن استفاده می‌شود، تصریح کرد: برای رفع سستی لثه‌ها مفید است، برای رفع ورم حلق کاربرد داشته و ضد سرطان، مدر و مسهل است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی اظهار کرد: این گیاه خواب آور، خلط آور و ضدتشنج بوده و برای درمان سیاه سرفه موثر است.

 

مقدار مصرف

راغ آرا یادآور شد: مقدار مصرف آن دو تا چهار گرم به صورت دم کرده در ۲۴ ساعت است و برای تهیه دم کرده آن از دو تا چهار گرم گیاه خشک در نصف لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه استفاده می‌شود.

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.