×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید نخستین رقم اصلاح شده زیره سبز و گلرنگ در پژوهشکده تولیدات گیاهی کرمان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر قاسم محمدی نژاد، رئیس پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: زیره سبز به عنوان یکی از مهمترین گیاهان دارویی اهلی کشور شناخته شده که علاوه بر ارزش اقتصادی در اشتغالزایی جوانان در مناطق کشت نقش قابل توجهی دارد. از آنجا که این گیاه یکی از گیاهان دارویی با ارزش و سازگار به مناطق خشک است و با توجه به بحران خشکسالی‌های اخیر در کشور، تولید و کشت رقم اصلاح شده آن برای تحمل خشکی می‌تواند یک روش اقتصادی و مفید جهت تولید این گیاه باشد.

وی تصریح کرد: محققان پژوهشکده با مطالعه ۱۰ ساله در اصلاح زیره سبز برای تحمل بیشتر به خشکی موفق به تولید رقم اصلاح شده با تحمل بالا به خشکی و عملکرد بالا شده‌اند.

استاد ژنتیک و اصلاح نباتات دانشگاه شهید باهنر کرمان در ادامه از تولید رقم اصلاح شده گلرنگ با بهره گیری از به نژادی مولکولی در پژوهشکده تولیدات گیاهی خبر داد و گفت: گلرنگ با توجه به تحمل نسبی بالا به تنش‌های غیرزیستی از قبیل شوری و خشکی به عنوان یک گیاه روغنی مهم برای نواحی خشک و نیمه‌خشک مورد توجه بسیار است. این گیاه، بومی ایران بوده و دامنه تنوع ژنتیکی وسیعی در ایران دارد.

مدیر قطب علمی به‌نژادی گیاهان متحمل به کم آبی و شوری با بیان این که روغن گلرنگ به دلیل میزان بالای لینولئیک اسید (در حدود ۷۰ درصد) از روغن‌های خوراکی با کیفیت بالا به شمار می‌ رود، اظهار کرد: با توجه به بحران آب در کشور و ضرورت معرفی ارقام گیاهی مقاوم به کم آبی و دارای عملکرد مناسب جهت بهره‌وری بیشتر آب، محققان پژوهشکده نسبت به معرفی ژنوتیپ‌های برتر گلرنگ متحمل به تنش خشکی با عملکرد بالای روغن اقدام کردند. استفاده از رقم معرفی شده به صرفه‌ جویی‌ ای معادل ۸۰۰ مترمکعب آب در هکتار منجر می‌شود.

رئیس پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه شهید باهنر در ادامه در معرفی این پژوهشکده گفت: با توجه به اهمیت تولیدات گیاهی کرمان و رتبه اول استان در صادرات غیرنفتی و جایگاه ویژه در تولید برخی محصولات گیاهی از جمله خرما، پسته، گردو، مرکبات، صیفی جات و جالیز، غلات، گیاهان علوفه‌ای، صنعتی و دارویی در سال ۱۳۶۹ انستیتو تحقیقاتی خرما در دانشگاه شهید باهنر کرمان شکل گرفت و ایستگاه تحقیقاتی خرما در بم استقرار یافت. در ادامه در سال ۷۳ پژوهشکده باغبانی با سه گروه گیاهان دارویی، خرما و مرکبات ایجاد شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران، وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این پژوهشکده در جنوب شرق ایران و ماموریت آن در خصوص تولید گیاهان مقاوم به کم آبی در جنوب شرق ایران، در سال ۸۸ هیات دولت با تبدیل این پژوهشکده از نوع دو به نوع یک موافقت کرد. با توجه به لزوم انجام تحقیقات در زمینه‌های مختلف تولیدات گیاهی در سال ۹۵ پژوهشکده باغبانی به پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی با چهار گروه به‌نژادی، تکثیر و زیست فناوری گیاهی – فیزیولوژی، تنش‌های گیاهی – گیاهان دارویی و فرآوری گیاهی تغییر نام داد و هم‌اکنون به عنوان پژوهشکده‌ای عرضه‌ محور در حوزه تولیدات گیاهی یکی از موفق‌ترین پژوهشکده‌های کشاورزی در کشور است.

بر اساس این گزارش، چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از ۳۱ مردادماه تا دوم شهریورماه ۱۴۰۰ با شعار «سده ۱۴۰۰: زیست فناوری برای امنیت غذایی و سلامت» برگزار می‌شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.