×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عوامل موثر بر بهبود علائم افسردگی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ، عصر ایران به نقل از «هلث‌لاین» نوشت: «افسردگی یک اختلال خلقی است که هر ساله افراد بسیاری را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.در زیر طبقه‌بندی اختلالات افسردگی ارائه شده است که دارای ویژگی‌هایی مانند غم و اندوه، خلق و خوی تحریک‌پذیر، احساس پوچی و تغییرات شناختی هستند که بر عملکرد فرد تاثیر می‌گذارند:

اختلال افسردگی عمده

اختلال بی‌نظمی خلق اخلال‌گر

اختلال افسردگی پایدار

اختلال ناخوشی پیش‌قاعدگی

اختلال افسردگی به دلیل شرایط پزشکی دیگر

درمان اختلالات افسردگی با دارو و روان‌درمانی انجام می‌شود. تغییرات سبک زندگی، از جمله تغییرات در رژیم غذایی و مصرف برخی مکمل‌ها نیز ممکن است به افراد مبتلا به افسردگی کمک کند. به عنوان مثال پژوهش‌ها نشان می‌دهند که برخی ویتامین‌ها، مواد معدنی، گیاهان دارویی و ترکیبات دیگر ممکن است به ویژه در بهبود علائم افسردگی موثر باشند.در ادامه با مکمل هایی که ممکن است برای افراد مبتلا به افسردگی مفید باشند بیشتر آشنا می‌شویم.

زعفران

زعفران ادویه ای سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی، از جمله کاروتنوئیدهای کروسین و کروستین است. زعفران به عنوان درمانی طبیعی برای افسردگی نتایجی امیدوارکننده را نشان داده است.

مطالعات افزایش سطوح انتقال دهنده عصبی تقویت کننده خلق و خو به نام سروتونین را در مغز نشان داده اند. اگرچه نحوه کار این فرایند به طور دقیق مشخص نیست، تصور می شود که زعفران بازجذب سروتونین را مهار می کند، در نتیجه، این انتقال دهنده عصبی برای مدت بیشتری در مغز باقی می ماند.آنالیز پنج آزمایش تصادفی نشان داد که استفاده از مکمل زعفران به طور قابل توجهی علائم افسردگی را در بزرگسالان مبتلا به اختلال افسردگی عمده در مقایسه با درمان با دارونما کاهش داده است.

افزون بر این، مشخص شده است که مکمل های زعفران در کاهش علائم افسردگی اثری مشابه با داروهای ضد افسردگی داشته اند.با این وجود، به انجام پژوهش های بیشتر برای نتیجه گیری قطعی درباره توانایی زعفران برای کمک به درمان افسردگی نیاز است.

ویتامین D

ویتامین D یک ماده مغذی کلیدی است که نقش های مهمی در بدن ایفا می کند. متاسفانه، افراد بسیاری از جمله افراد مبتلا به افسردگی، دارای سطوح کافی ویتامین D در بدن خود نیستند.پژوهش ها نشان داده اند که افراد مبتلا به افسردگی احتمال بیشتری دارد با سطوح کم یا کمبود ویتامین D در بدن خود مواجه باشند.

ویتامین D از طریق چندین مکانیسم، از جمله کاهش التهاب، تنظیم خلق و خو، و محافظت در برابر اختلال عملکرد عصبی‌شناختی با افسردگی مبارزه می کند.یک بررسی شامل چهار آزمایش تصادفی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که مکمل های ویتامین D فواید بالینی در افراد مبتلا به افسردگی عمده داشته اند.

افزون بر این، مطالعه ای در سال ۲۰۲۰ با حضور افراد مبتلا به افسردگی که کمبود ویتامین D داشتند، نشان داد که دریافت یک تزریق ۳۰۰,۰۰۰ واحد بین المللی از ویتامین D همراه با درمان معمول آنها به بهبود قابل توجه علائم افسردگی، کیفیت زندگی و شدت بیماری منجر شده است.با این وجود، یک بررسی شامل ۶۱ مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که اگرچه سطوح ویتامین D با علائم افسردگی مرتبط است و مکمل ها ممکن است کمک کنند، اما پیش از این که بتوان ویتامین D را به عنوان یک درمان جهانی برای افسردگی معرفی کرد به شواهد بیشتر نیاز است.

رودیولا

رودیولا یک گیاه دارویی است که در قالب مکمل می تواند فواید سلامت بالقوه مختلفی را ارائه کند. از آن جمله می توان به کاهش علائم افسردگی و بهبود واکنش استرس بدن اشاره کرد که می تواند به بدن فرد در سازگاری با شرایط پر استرس کمک کند.این گیاه دارویی به واسطه توانایی خود در تقویت ارتباط سلول های عصبی و کاهش فعالیت بیش از حد محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال ممکن است آثار ضد افسردگی داشته باشد.

محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال یک سیستم پیچیده است که واکنش استرس بدن را تنظیم می کند. پژوهش ها نشان می دهد که فعالیت بیش از حد محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال ممکن است با افسردگی عمده مرتبط باشد.برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل رودیولا ممکن است برای افراد مبتلا به افسردگی مفید باشد.

ویتامین های B

ویتامین های B نقش مهمی در عملکرد عصبی و تنظیم خلق و خو ایفا می کنند. ویتامین های B، از جمله فولات، B12، و B6 برای تولید و تنظیم انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، اسید گاما-آمینوبوتیریک و دوپامین نیاز هستند.پژوهش ها نشان می دهد که کمبود ویتامین B12 و فولات ممکن است خطر افسردگی را افزایش دهد و مصرف مکمل این مواد مغذی ممکن است به کاهش علائم افسردگی در برخی افراد کمک کند.یک بررسی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که مصرف زودهنگام مکمل ویتامین B12 ممکن است ظهور افسردگی را به تاخیر انداخته و آثار داروهای ضد افسردگی را بهبود ببخشد.ویتامین B6 نیز در ترکیب با مواد مغذی دیگر از جمله تریپتوفان و نیکوتینامید، شکلی از ویتامین B3، توانایی خود در بهبود علائم افسردگی را نشان داده است..

مخمر سنت جان

مخمر سنت جان یک گیاه دارویی است که در کاهش علائم افسردگی امیدبخش نشان داده است.یک بررسی شامل ۳۵ مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که درمان با مخمر سنت جان به کاهش علائم در افراد مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط کمک کرده است. با این وجود، این مکمل برای درمان افسردگی شدید چندان موثر نبوده است.باید به این نکته توجه داشت که مکمل سنت جان همانند بسیاری گیاهان دارویی دیگر ممکن است با داروهای مورد استفاده فرد تداخل ایجاد کند. این گیاه دارویی می تواند با برخی داروهای ضد افسردگی نیز تداخل ایجاد کرده و به عوارض جانبی بالقوه خطرناک منجر شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.