×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
زنگ خطر انقراض گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا ابراهیم زارع در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نیازمند اصلاح سیاست گذاری‌ها در قیمت ذرت دانه‌ای هستیم، تاکید کرد که راه نجات صنعت دامپروری و خروج از بحران در این حوزه، تقویت تولید داخلی ذرت و سویا و استفاده از خوراک‌های جایگزین است.وی با اشاره به اینکه معرفی ارقام جدید زراعی و باغی یکی از رسالت‌های مرکز تحقیقات کشاورزی است، گفت: از سال ۹۴ تاکنون ۵۷ رقم جدید زراعی و باغی توسط این مرکز به بخش کشاورزی استان معرفی شده است.

فقر بسیاری از مراتع

زارع با بیان اینکه در بحث منابع طبیعی نیز با چند موضوع مواجه هستیم، گفت: بسیاری از مراتع استان فارس متاسفانه با خطر فرسایش و ضعف مواجه هستند و بسیاری از مراتع عملا فقیر شده‌اند.او با بیان اینکه کمک به بازسازی مراتع از اهمیت زیادی برخوردار است، عنوان کرد: بعضی از بذر گونه‌های مرتعی در طبیعت به سختی ریشه می‌زنند و اما برخی از این گونه‌ها با روش‌های فیزیکی و شیمیایی و تحریک شدن در محیط آزمایشگاهی جوانه دار شدند.

خطر انقراض گیاهان دارویی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس اضافه کرد: گیاهان دارویی نیز عمدتا از طبیعت گردآوری می‌شوند و با توجه به استقبالی که از این گیاهان در سطح جامعه شده، ممکن است به دلیل برداشت بی رویه در خطر انقراض قرار گیرند.زارع اضافه کرد: در این مرکز موفق شدیم چهار گونه آویشن شیرازی، آویشن دنایی، مرزه بختیاری و «گانشرویا» را در آزمایشگاه‌ها با روش کشت بافت، تکثیر کنیم.

او با بیان اینکه یک اتفاق خوب نیز در حوزه شیلات رقم خورده است، عنوان کرد: بسیاری از گونه‌های ماهی در فارس در آبگیرها زندگی می‌کردند و با خشک شدن بسیاری از چشمه و برکه‌ها در خطر انقراض قرار گرفتند و برخی از بین رفتند.در این مرکز تلاش کردیم تا از بین رفتن گونه‌های آبزی جلوگیری کنیم که خوشبختانه موفق شدیم یکی از گونه‌هایی که در معرض انقراض بود را تحت عنوان ماهی گوره‌خری ‌پارسی در آزمایشگاه نگهداری و تکثیر کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس به اقدامات انجام شده برای شناسایی انگور قابل کشت در مناطق جنوبی استان هم اشاره کرد و گفت: ارقام روچه، کشمشی بوانات، داراب یک، فلیم، پرلت و رطبی مناسب کاشت در مناطق گرم استان هستند.

زارع همچنین با بیان اینکه طی ماههای اخیر در کشور درگیر بحران موضوع مرغ و تخم مرغ هستیم، این مهم را ناشی از وابستگی صنعت مرغ به واردات خوراک دام و طیور دانست و گفت: اگرچه سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای در استان تا میزان ۵۰ هزار هکتاردر گذشته بود اما به دلیل سیاست‌گذاری‌های اشتباه در قیمت گذرای، سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای کم شد.او ادامه داد: سویا نیز قبلا در فارس کشت نمی‌شد چون جواب نمی‌داد اما امروز هم در تولید ذرت دانه‌ای و هم سویا اتفاقات خوبی افتاده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس اظهار کرد که امروز ارقام ذرت زودرس به میزان کافی در دسترس داریم. در حوزه سویا نیز ارقام جدیدی از آن در فارس کشت شده و اکنون امکان رشد سویا در سطح استان به وجود آمده است.زارع همچنین با اشاره به اینکه در فارس ۵ گونه جدید سخت پوست نامگذاری و در دنیا در موزه آمستردام ثبت شده است، گفت: در حوزه باغبانی نیز ۲ بستر کاشت نیاز داریم و با توجه به افزایش ۷ برابری قیمت نرخ ارز از حدود یکسال پیش شروع به کار کردیم که می‌شود بستری ایجاد کرد که جایگرین بستر خارجی شود.

آرمان بخشی، معاون آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس نیز گفت: تعداد ۳ هنرستان تحقیقات جهاد کشاورزی در استان راه‌اندازی شده و در حال فعالیت هستند که ۲ واحد در علی آباد و سعادت شهر و یک واحد آن در کلانشهر شیراز مستق است که سال آینده با احداث یک هنرستان در شهرستان جهرم به ۴ هنرستان افزایش خواهد یافت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.