×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت ۲۷ کیلوگرم زعفران از مزارع میاندوآب

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، علی دیانتی با اشاره به ایجاد اشتغال برای ۲۱ نفر به طور مستقیم در زمینه تولید محصول زعفران در این شهرستان افزود: توسعه کشت زعفران با بهره‌وری مناسب می‌تواند موجب رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی این منطقه ‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین نیاز آبی گیاه زعفران به واسطه باران و برف تامین می‌شود، اضافه کرد: به دلیل آنکه آبیاری این محصول با سایر محصول‌ های زراعی و باغی تداخل ندارد و با توجه به کاهش نزولات جوی و ضرورت تغییر الگوی کشت در راستای تحقق اهداف ستاد احیای دریاچه ارومیه، کشت زعفران به عنوان بهترین گزینه جهت محصول جایگزین یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه کشت و ترویج گیاهان کم آب‌بر یکی از اولویت‌های مهم جهاد کشاورزی این شهرستان است، اضافه کرد: توسعه گیاهان دارویی مثل “زعفران” و احداث باغ‌هایی با نیاز آبی کم مثل “پسته” می‌تواند در مدیریت بهینه مصرف آب، پایداری تولید، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی بخش کشاورزی این شهرستان بسیار مهم باشد.

میاندوآب دارای ۸۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که ۱۲ هزار و ۶۱۰ هکتار از این میزان را باغ‌ و مابقی را اراضی زراعی تشکیل می‌دهد؛ سیب و انگور عمده‌ترین محصول‌های باغی و گندم، جو، چغندرقند و یونجه نیز مهمترین محصول‌های زراعی عمده این شهرستان را تشکیل می‌دهد.

بیش از ۵۰ نوع محصول کشاورزی در این شهرستان تولید می‌شود.

زعفران که از آن به عنوان طلای سرخ یاد می‌شود، علاوه بر سودآوری خوبی که برای کشاورزان دارد، می‌تواند پای دیگر صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به خود را به آذربایجان‌ غربی باز کند و از طرفی دیگر وابستگی کشاورزی استان را به منابع آبی کاهش دهد.

کشت زعفران به عنوان یک محصول جدید و ناآشنا برای کشاورزان استان نیازمند حمایت‌ها و راهنمایی‌های کارشناسان این حوزه است و مسئولان باید ضمن شناسایی کشاورزان پیشرو زمینه را برای گسترش سطح زیرکشت زعفران افزایش دهند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.