×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استفاده از هورمون های رشد مصنوعی برای گیاهان

اکنون هورمون های رشد مناسبی به صورت مصنوعی ساخته می شود و در بازار به فروش می رسد. ازجمله مهمترین مواد تنظیم کننده، می توان به «اکسین» (Auxin)، «اسیدژیبرلیک»  (Gibberelic acid)، «سیتوکینین» (Cytokinin)، «اسید هومین» (Humin acid) ، «رگلون» (Reglon)، «واکسال» (Waxal) و «کامیوسان»  (Camiosan) اشاره کرد.

«رگلون» باعث ریزش برگ ها می شود و هنگام جمع آوری محصول گیاهانی نظیر خردل و خشخاش و رازیانه به حالت اسپری به کار می رود و جمع آوری محصول را سرعت می بخشد.

در مورد آن دسته از گیاهانی که ریشه ی آن ها مصرف دارویی دارد، برای ریزش برگ های گیاه، از محلول های فوق می توان استفاده کرد تا پس از ریزش آن ها به سهولت بتوان اقدام به جمع آوری محصول ریشه نمود. استر اسیدفسفریک، ماده مؤثره ترکیباتی چون « سی . یو . بی  – ۱۰۲۸» (CUB 1028) می باشد و باعث ریزش برگ ها می باشد.

کاربرد محصول های غذایی «میکرو» و «واکسال»، رشد و توسعه برگ ها را سرعت می بخشد. این گونه محلول ها را می توان در رابطه با گیاهانی نظیر گل انگشتانه (Digitalis SPP) و سایر گیاهان دارویی که از برگ های آن ها استفاده می شود، مصرف نمود.

از اکسین مصنوعی (که سبب تسریع در ریشه زایی قلمه ها می گردد) برای تکثیر گیاهان استفاده می شود، به طوری که پس از جدا نمودن قطعه ای از ساقه، انتهای آن را به اکسین آغشته کرده، سپس در زمین مورد نظر کشت می کنند.

 

منبع:

امیدبیگی، رضا. ۱۳۹۲. تولید و فرآوری گیاهان دارویی. اول. انتشارات به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی). صفحات ۲۰۶-۲۰۵٫

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.