×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حمایت از تولید بذر گیاهان دارویی در راستای خودکفایی و رشد اقتصادی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، حسین زینلی در آیین بهره برداری از نخستین سایت الگویی تولید بذر گیاهان دارویی کشور در استان البرز افزود: سند ملی گیاهان دارویی در سال ۱۳۹۲ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و مقام معظم رهبری نیز ابلاغ کردند که بر محور سلامت باید اقداماتی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی طبق ماده ۳۸ بند «ج» این قانون آورده که بایستی تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۵ هزار هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور افزوده شود.

وی گفت: اکنون در کشور ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی داریم که در حق این گیاهان هیچ کاری نکرده ایم و اگر هم کاری شده توسط مردم و در حد نگهداری مانده است.

زینلی افزود: در سال های اخیر برنامه ای در وزارت جهاد کشاورزی تدوین شد که یکسری ارقام جدید برای تولید بدهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ گونه گیاه دارویی در عطاری ها تجارت می شود که از این تعداد ۴۰ گونه را اهلی کرده ایم و از این تعداد نیز فقط ۳ گونه را توسعه داده ایم که یکی از آن ها زعفران است.

مجری طرح گیاهان دارویی گفت: در کشور ما زعفران در سطح ۱۲۰ هکتار با ارزآوری ۳۵۰ میلیون دلار کشت می شود و در حالیکه قیمت این گیاه در خارج از کشور برای هر گرم آن ۵ یورو است در کشور خودمان حتی ۳۰ سنت هم برای آن نمی دهند که برنامه ارتقای آن را در دست داریم تا شاهد افزایش ارزش افزوده آن باشیم.

 

افزایش ارزش افزوده زعفران نیازمند راه اندازی هلدینگ های بزرگ

زینلی افزود: مهمترین برنامه مدیریتی برای افزایش ارزش افزوده زعفران ایجاد شرکت های هلدینگ بزرگ برای ارتباط با سراسر دنیا می باشد.

وی ادامه داد: اکنون سود خالص تولید این گیاه دارویی نصیب کشاورز نمی شود.

وی بیان داشت: تولید بذر صنعت بسیار بزرگی است به طوریکه در خارج از کشور بذرهای مختلف مثل بذر خیار و گوجه فرنگی را دانه ای خرید و فروش می کنند که این روند برای گیاهان دارویی نیز وجود دارد.

مجری طرح گیاهان دارویی گفت: در کشور ما حدود ۱۷۲۸ گونه گیاه بومی و انحصاری خودمان وجود دارد که می توانیم آن ها را برای اولین بار در دنیا عرضه کنیم که نمونه آن «زیره سیاه» می باشد ولی در این زمینه غفلت شده ولی باید کار را شروع کنیم.

وی یکی از اهداف راه اندازی این سایت الگویی را تولید و عرضه گیاهان دارویی بومی کشور دانست و افزود: اگر فقط بذر این گیاهان را اصلاح کنیم ۲۵ درصد افزایش تولید خواهیم داشت.

وی بیان داشت: در کشور ما حدود ۳۰ هزار هکتار کشت زیره انجام می شود که اگر با بذر اصلاح شده کشت شود و آن را صادر کنیم، علاوه بر اینکه سالانه ۶ میلیارد صرفه جویی بذر داریم،‌سالانه ۶ میلیارد هم درآمد بیشتر خواهیم داشت.

زینلی اظهار امیدواری کرد که با حمایت های مسوولین بتوانیم در سال جاری ۷۰۰ تن بذر گیاهان دارویی در کشور تولید کنیم زیرا کشور ما سالانه به چند میلیارد نشاء‌گیاهان دارویی نیاز دارد.

وی اضافه کرد: از هر ۷۰ هزار هکتار سطح زیر کشت در کشور ما یک هکتار به گیاهان دارویی اختصاص دارد در حالیکه این گیاهان ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری دارد.

وی تاکید کرد که باید با ارزآوری کشور را نجات دهیم و ایجاد اشتغال نیز داشته باشیم.

 

  1. kia_kosar

    امیدوارم این فرمانی که دوستان مسئولین در پیش گرفتند هدفشون حذف کشاورزی استراتژیک مثل کشت گندم و دانه های روغنی و جایگزینی با کاشت گیاهان دارویی که بیشتر تکنولوژی ایران عرق گیری هست نباشه. چون در اینصورت همه باید به جای نان و برنج؛ عرق گیاهی بخوریم.
    گیاهان دارویی باید جایی ترویج و کشت بشه که محصول دیگری نتوان در آن زمین کاشت کرد. مناطق کوهستانی و با شیب بسیار زیاد. در صورتیکه بیش از ۹۵ درصد مزارع کشت شده دشتهای هموار هست. و این زنگ خطری بسیار پر صدا هست که کسی شنوای آن نیست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.