×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اثرات ضد دیابتی عصاره ریشه گیاه دارویی بابا آدم

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، در مطالعات آزمایشگاهی انجام شده در پژوهشکده گیاهان دارویی، اثرات ضد دیابتی عصاره ریشه گیاه دارویی بابا آدم در موش‌های آزمایشگاهی نشان داد در ریشه گیاه ترکیبات متعددی از جمله تری ترپن‌ها، اسیدهای چرب، پلی ساکاریدها، پلی فنول‌ها و لیگنان‌ها وجود دارد.

دکتر حسن فلاح حسینی مدیر گروه فارماکولوژی و طب کاربردی و عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با اشاره به نتایج این تحقیق بیان کرد: تجویز عصاره ریشه گیاه دارویی باباآدم به موش‌های آزمایشگاهی به طور قابل توجهی موجب کاهش قند خون و افزایش سطح انسولین در موش‌های دیابتی شده است.

وی تصریح کرد: مصرف خوراکی عصاره ریشه این گیاه باعث کاهش معنی دار اوره و کراتینین سرم و محتوای گلیکوژن در بافت کبد می شود، که این نشان دهنده بهبود وضعیت دیابت است.

مدیر گروه فارماکولوژی پژوهشکده گیاهان دارویی در خصوص تداخلات این گیاه با دارو و عوارض جانبی آن گفت: دم کرده ریشه گیاه بابا آدم به مقدار شش گرم و یا میوه آن به مقدار ۱۲ گرم در روز به مدت ۲۸ روز روی انسان بدون عوارض جانبی آزمایش شده است و مصرف بابا آدم همراه با داروهای ضد انعقاد مانند آسپیرین، پلویکس، ایبوپروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک و … ممکن است موجب کبودی و خونریزی شود.

وی درخصوص مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی تاکید کرد که باباآدم در مدل حیوانی موجب تحریک رحم می‌شود، بنابراین با توجه به این اثر و عدم وجود داده‌های ایمنی، استفاده از باباآدم در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.