×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
طب سنتی را به سمت خرافه نبرید

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از  ایسنا، سعید نمکی، در جلسه ای با حضور سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و مسئولین این حوزه، با بیان اینکه طب سنتی در سرزمین ما دیرینه ای بسیار برجسته دارد، اظهار کرد: با مطالعه تاریخ طب این مرز و بوم، درمیابیم آنچه به عنوان طب بوعلی سینا وجود دارد، برگرفته از طب جالینوسیست. طب اسلامی نیز برگرفته از طب جالینوسی است؛ یعنی وقتی از طب اسلامی صحبت می کنیم، منظور طب سنتی ما است که طبیبان مسلمان آن را دنبال می کردند.

خرافه و شارلاتانیزم را از طب سنتی جدا کنیم

وی افزود: نکته دیگر اینکه آنچه ما به عنوان وزارت بهداشت و مجموعه متولی نظام سلامت باید دنبال کنیم، این است که نقش خرافه و شارلاتانیزم را از طب سنتی جدا کنیم. در واقع این موضوع یکی از رسالت هایی است که باید دنبال کنیم. چراکه به گونه ای برخی عطاری ها و دکان ها، در عین عوام فریبی، ضربه حیثتی بزرگی به ریشه های طب سنتی کشور وارد می کنند. یعنی طب سنتی را در برابر دانشمندان طب نوین نیز بی اعتبار می کنند. باید خیلی مراقبت کنیم که موج ما را به سمت خرافه و عدم مبانی علمی نبرد.

وی با اشاره به سفرهای متعدد به کشورهای مختلف از جمله چین، هند، اسلوونی، آلمان کانادا و فرانسه به منظور آشنایی با ظرفیت های طب مکمل و طب جایگزین، بیان کرد: در سفرهایی که داشتم، تقریبا جایی را که در بحث Traditional medicine و alternative medicine معتبر باشد، ندیدم و این موضوع باعث شد نگاه تازه ای به بحث Traditional medicine و alternative medicine در دنیا پیدا کنم و باید تاکید کنم که امروز در دنیا به دلیل جا ماندن طب نوین از پاسخگویی به دردهای نوپدید و بیماری های صعب العلاج مانند، سرطان ها و مشکلات روحی و روان و ناخوشی های متعدد، که با داروهایی شیمیایی دیگر قابل درمان نیستند، باید به سایر ظرفیت ها در طب توجه کرد.

دکتر نمکی خطاب به دست اندرکاران حوزه طب ایرانی، تاکید کرد: خواهشم این است که خط قرمزها و مرزبندی های ما را از خرافه و علم جدا کنید. اگر این اتفاق نیفتد، از یک طرف، در سیاه چاله شیادان گرفتار شده و از طرف دیگر، مورد هجمه علمای مدرنی که این طب را قبول ندارند، قرار می گیریم.

ما در دانشگاه های علوم پزشکی طبیب تربیت می کنیم، نه حکیم

وی افزود: طب سنتی ما باید در آموزش علوم پزشکی جا باز کند، ما در حال حاضر در دانشگاه های علوم پزشکی طبیب تربیت می کنیم، نه حکیم. دانشجوی علوم پزشکی از فرهنگ گذشته اش بریده شده و با دانشمندان طب قدیم آشنایی چندانی ندارد.

یکی از دلایل علقه افراد به سرزمین شان، داشتن پیوست فرهنگی است

وزیر بهداشت گفت: در آموزش علوم پزشکی اگر نتوانیم دانشجویان را با دیرینه فرهنگ مملکت آشنا کنیم، افرادی را بار می آوریم که پا در رکاب رفتن هستند. یکی از دلایل علقه افراد به سرزمین شان، داشتن پیوست فرهنگی است. اما متاسفانه فرزندانمان را با پیوست فرهنگی مان آشنا نمی کنیم. تنها کشوری که این اقدام را انجام می دهد، ژاپن است.

لحاظ دو واحد درسی برای آشنایی با بزرگان فرهنگ ملی کشور

دکتر نمکی تصریح کرد: از دکتر حق دوست، معاون آموزشی می خواهم که در دروس دانشگاهی دانشجویان علوم پزشکی دو واحد درسی را برای آشنایی آنها با بزرگان فرهنگ ملی کشور، لحاظ کنند و دانشجویان فقط به فراگیری دروس علمی بسنده نکنند.

دانشجو باید با دیرینه فرهنگی اش گره بخورد 

وی با بیان اینکه دانشجو باید با دیرینه فرهنگی اش گره بخورد، گفت: طب سنتی نیز جز لاینفکی از این دیرینه فرهنگی است. باید خط و مرزهای جدیدی را برای عدم التقاط خرافه و دانش تعریف کنیم. برای مثال، برخی نظریات در گذشته کارآیی داشته و اکنون روش های جدیدتری جایگزین آنها شده است. یعنی، مرزبندی بین علم و خرافه و عقل و سنت که در عصر خودش جایگاه علمی موثری داشت و درحال حاضر بی تاثیر است، ضروری است.

دکتر نمکی با تاکید بر حمایت از دانشمندانی که به حوزه طب سنتی وارد می شوند، عنوان کرد: در حوزه طب سنتی باید تیم های تحقیقاتی تشکیل شود. در کشور چین، ۶۰ درصد از Traditional medicine استفاده می شود که ۴۰ درصد از آن برپایه herbal medicine است. بنابراین ما نیز باید چارچوب ها و ساختارهایی را تعریف کنیم که پژوهش های طب سنتی مان مسیر صحیح خود را پیدا کند.

وی گفت: از دکتر جان بابایی، معاون درمان می خواهم که با همکاری دکتر رییسی، بحث integration طب سنتی را در نظام ارائه خدمت مدیریت کنند تا در خانه های بهداشت، بهورزان با مباحث و فرآورده های طب سنتی آشنا شده و در کلینیک ها و بیمارستان ها نیز یک پزشک متخصص طب سنتی حضور داشته باشد.

بحث داروهای گیاهی تقویت شود

وزیر بهداشت گفت: در کارخانجات دارویی مان باید بحث داروهای گیاهی تقویت شود. درحال حاضر تمام نسخ داروهای گیاهی پوشش بیمه ای ندارند و کارخانجات دارویی برای تولید داروهای گیاهی استقبالی نمی کنند، چراکه پوشش بیمه ای نداشته و ممکن است این داروها در نسخه ها کمتر تجویز شوند. اما اکنون در کشورهای دیگر، اول به سراغ داروهای گیاهی می روند. لذا درخواستم این است که استانداردهای این موضوع را بررسی کرده و به بنده انعکاس دهید تا ببینیم که چگونه می توان این صنعت را تقویت کرد.

وی ضمن تاکید بر تشدید نظارت بر عطاری و جلوگیری از سواستفاده های آنها، درخصوص استفاده از ظرفیت های طب سنتی در مبحث کووید ۱۹، خاطرنشان کرد: در حوزه کووید ۱۹ در دنیا بر طب آلترناتیو به طور جدی تاکید می شود. به این معنا نیست که ما این کار را نکرده باشیم، اما کافی نبوده است. لازم است که برای ورود دانشمندان این حرفه به این عرصه، انگیزه ایجاد کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.