×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چالش های صادرات زعفران

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا, دامون افکاری، روز چهارشنبه ۸ مرداد در جلسه مشترک کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی بیرجند با موضوع آشنایی فعالان اقتصادی استان با بازار کشور اسپانیا اظهار کرد: در این سفر کالاهایی جدید در سبد صادراتی قرار دادیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه مشاوره به شرکت‌های ایرانی در صادرات از جمله رسالت‌های شرکت پرسیانول است، افزود: اسپانیا آثار تاریخی و فرهنگی غنی داشته و با اقلیمی بسیار مطلوب در کشورهای شمال اروپا است و اقتصاد آن بیشتر بر پایه ارائه خدمات است.

وی بیان کرد: تولیدات صنعت اسپانیا در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۲۱ میلیارد دلار است که ۷۰ درصد از این تولیدات در بخش‌های مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، زغال سنگ، فرآورده‌های نفتی تصفیه شده، محصولات شیمیایی و دارویی، تجهیزات حمل و نقل و محصولات فلزی است.

افکاری ادامه داد: واردات اسپانیاست در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۷۸ میلیارد دلار بوده و بیشترین حجم واردات با ۱۳.۷۸ درصد در سوخت‌های معدنی، روغن‌ها و محصولات تقطیر بوده است.

وی بیان کرد: سهم ایران در صادرات اسپانیا در سال ۲۰۱۹، دو صدم درصد بوده است و چین و کشورهای آسیایی ۲۱.۷ درصد از سهم واردات کل اسپانیا را تشکیل می‌دهند.

رابط سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا اظهار کرد: ارزش صادرات زعفران اسپانیا حدود ۴۷ میلیون دلار معادل ۲۸۷ تن بوده و ارزش واردات آن حدود ۳۲ میلیون دلار معادل ۵۴ تن، که ۴۴ تن آن از ایران بوده است.

وی خاطرنشان کرد: عدم شناخت از بازار مقصد، عدم تحویل به موقع بار، عدم تطبیق با استانداردها و آزمایش‌های بین‌المللی و زبان ارتباط، عدم ارز حاصل از صادرات، نوسانات شدید قیمت ارز و عدم ثبات قیمت زعفران از چالش‌های پیش روی صادرات این محصول است.

افکاری بیان کرد: بسته بندی در خاک اسپانیا تحت برند ثبت شده بین‌المللی، داشتن انبار موجودی برای کاهش زمان تحویل و داشتن مکانیزم مالی جهت دریافت پول از جمله پیشنهادهای موجود برای صادرات زعفران است.

وی با بیان اینکه حجم گیاهان دارویی در سال ۲۰۱۹ حدود ۹۶ میلیون دلار به ارزش ۲۵ هزار تن بوده است، افزود: گیاهان دارویی خراسان جنوبی باید به دیگر کشورها معرفی شود.

رابط سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا تصریح کرد: معرفی موقعیت‌ها و مراودات تجاری بین اسپانیا و ایران با اولویت استان‌های شرقی به ویژه خراسان جنوبی از جمله اهداف سفر به این استان بود.

وی اظهار کرد: در قالب برگزاری نشست مشترک با فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند سعی کردیم نقاط مشترک واردات اسپانیا بررسی کرده و با کالاهای موجود در استان‌های شرقی به ویژه خراسان جنوبی تطبیق دهیم.

وی بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به بازارهای اسپانیا دسترسی پیدا کنند، اکنون کارگزاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اسپانیا راه اندازی شده است و حمایت‌هایی مالی از شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود.

علیرضا خامه زر، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی بیرجند نیز گفت: خراسان جنوبی خدمات دهنده بیش از یک سوم صادرات ایران به افغانستان است.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی موقعیتی مناسب برای ورود به افغانستان است.

ظفرنیا، معاون گمرک خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: مجموع کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان از نظر ارزشی در چهار ماهه امسال ۱۸۶ میلیون و ۱۱۳ هزار دلار و از نظر وزنی یک میلیون و ۴۹ تن بوده است.

وی افزود: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۹۸ درصد و از لحاظ وزن ۴۳ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه کل صادرات زعفران کشور در سال گذشته ۲۷۵ تن بوده که ۱۶۶ تن از آن به اسپانیا صادر شده است، خاطرنشان کرد: ابتدای سال جاری هزار و ۵۷۳ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۳۵ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۳۸ دلار و به وزن بالغ بر ۴۷۳ هزار و ۴۰۷ تن تنظیم شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.