×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت شیرابه آنغوزه در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی, گودرز باقری فرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:پیش بینی می شود هشت تا ۱۰ تن شیرابه گیاهان دارویی آنغوزه در کهگیلویه و بویراحمد برداشت شود.

وی بیان کرد:امسال بیشترین میزان برداشت گیاه دارویی آنغوزه در منطقه تنگ سرخ شهرستان بویراحمد انجام می شود.

باقری فرد عنوان کرد: طرح توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان یکی از راهکارهای اقتصادی کردن مراتع برای جوامع محلی از اولویت های منابع طبیعی استان است.

وی با اشاره به اینکه شیرابه گیاه دارویی آنغوزه به صورت خام به خارج از کشور صادر می شودافزود: قیمت این محصول هنوز مشخص نیست اما با توجه به قیمت ارز و دلار نرخ آن نسبت به پارسال افزایش خواهد یافت.

گیاه آنغوزه به نام های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر می رسد، ساقه آن نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن است، برگ های بزرگ و ضخیم دارد به طوری که طول آنها تا ۶۰ سانتی متر می رسد.

گل های این گیاه زرد رنگ و به صورت گل آذین چتری در انتهای ساقه قرار می گیرند.

رنگ میوه ها قهوه ای تیره است، از ریشه یا قاعده ساقه این گیاه بر اثر تیغ زدن ماده ای به نام “اولئوگم رزین” به دست می آید که به آنغوزه مشهور است.

رزین آنغوزه به عنوان ماده ای خلط آور،ضدنفخ، ضداسپاسم روده ای و به صورت شیاف برای بهبود قولنج همچنین سوسپانسیون آن برای فراری دادن سگ، گربه و دیگر حیوانات وحشی مورد توجه بوده است.

این گونه گیاهی برای درمان سرطان شکم، میخچه، پینه مورد استفاده قرار می گیرد و خواصی همچون ادرارآور، مسکن و محرک دارد و در درمان های عامیانه برای آسم، تشنج، خروسک، جنون و سرطان استفاده می شود.با این حال، اصلی ترین کاربرد آن به صورت رایحه در عطریات است.

معمولا هر گیاه آنغوزه ۲۰ تا ۴۰ گرم شیره دهی دارد و از شیره آن ده ها نوع ماده دارویی ارزشمند به دست می آید که به علت نبودن صنعت تبدیل در ایران، به صورت خام به دیگر کشورها صادر می شود.

عمده ترین مقصد صادرات شیره آنغوزه به کشور هند است.

باقری فرد نبود کارخانه های فراوری و ضعف بسته بندی های بازار پسند را از مشکلات حوزه گیاهان دارویی در ایران ذکر کرد و افزود: این چالش باعث کم شدن درآمد بهره برداران شده است.

بیش از ۳۹ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۸۳ تاکنون زیر کشت گیاه دارویی آنغوزه رفته است.
کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است.
براساس برآوردهای مرکز تحقیقات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، گیاهان دارویی در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد قابل کشت است.
این استان دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دامی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.