×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ممنوع شدن برداشت گیاه دارویی آنغوزه در مهریز

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، آنغوزه از دیرباز به عنوان طعم دار کردن و گیاهان دارویی استفاده می شد این گیاه هنوز هم گاهی در گیاه درمانی های مدرن مورد استفاده قرار می گیرد که به ویژه در درمان هیستری، برخی شرایط عصبی، برونشیت، آسم و سیاه سرفه بسیار ارزشمند است.

سیدعلی باقری افزود: مردم در صورت مشاهده هرگونه برداشت غیرقانونی از این گیاه مراتب را برای نظارت و بررسی موضوع و برخورد با متخلفان گزارش کنند.

وی ادامه داد: طبق مقررات برداشت هرگونه گیاه آنغوزه بدون مجوز در شهرستان و مراتع بخش مرکزی  غیر قانونی و جرم محسوب می شود و دارای پیگرد قانونی است.

این مسوول اظهار کرد: این گیاه  یکی از محصولات مهم مراتع منطقه است که بهره برداری از آن فقط با اخذ مجوز و تعیین بهره بردار از سوی اداره منابع طبیعی امکان پذیر است.

به گفته باقری، مهریز از قطب های اصلی رویش آنغوزه استان یزد محسوب می شود که برای حفظ این گیاه باید مردم و مسافران همکاری لازم را با منابع طبیعی داشته باشند.

همچنین این مسوول پیشتر گفته بود: برداشت گیاه خوراکی ریواس در مراتع بخش مرکزی این شهرستان تا اطلاع ثانوی ممنوع است در صورت مشاهده با متخلفان برخورد می‌شود.

ریواس گیاهی خودرو به شمار می‌رود که در فصل بهار مراتع را مزین کرده و برگ‌های پهن خود را بر دامن دشت‌های این شهرستان می‌گستراند.

عرصه‌های منابع طبیعی مهریز ۶۰۰ هزار هکتار وسعت دارد.

تاکنون ۲۰ گونه گیاه دارویی شاخص در این شهرستان شناسایی‌ شد که مورد استفاده شهروندان منطقه و سایر نقاط قرار می‌گیرد.

کلپوره، کاکوتی، بادام‌کوهی، زیره سیاه و کور علف مار ، درمنه، پونه، قیچ، اسپند، بنه ، هندوانه ابوجهل، افدرا، گون کتیرایی ، وشق(وشا)، مریم گلی، زرشک، سریش ایرانی، آنغوزه، ریواس و آویشن شیرازی از مهمترین آنهاست.

هرکدام از این گیاهان خواص درمانی خاص خود را دارد که در مناطق و فصول مختلف طبق مقررات برداشت و استفاده می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.