×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صادرات فله ای و خام گیاه دارویی گشنیز به پاکستان!

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، امروزه اهمیت گیاهان دارویی و شناساندن نقش حیاتی آنها در پیشبرد اهداف ملی، منطقه‌ای و جهانی برای تقویت سلامت و خودکفایی دارویی، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست گیاهان دارویی به عنوان ذخایر و گنجینه‌های ژنتیکی می‌توانند بزرگترین ثروت ملی برای هر کشوری به عنوان یکی از تولیدات مهم در بخش کشاورزی محسوب شوند.

استان همدان در زمینه تولید گشنیز و رازیانه رتبه نخست کشور را دارد.

شهرستان نهاوند علاوه بر داشتن آب و هوای مناسب و اقلیم مساعد از گیاهان دارویی برخوردار است که اسانس آن از غلظت و ترکیبات خاصی برخوردار بوده مشتریان خاص خود را داراست.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مهمترین گیاهان دارویی که در این شهرستان کشت می شود محصول گشنیز است افزود: در حال حاضر گشنیز بذری در سطح ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان کشت می‌شود و بیش از ۵ هزار تن از آن محصول برداشت می‌شود.

وی به ظرفیت‌های منحصر به فرد این شهرستان در کشت گشنیز اشاره کرد و افزود: شهرستان نهاوند در حال حاضر ۹۰ درصد مجموع محصول گشنیز استان و ۷۰ درصد محصول کل کشور را تولید می‌کند که این ظرفیت می‌تواند یک برند برای نهاوند باشد.

متاسفانه در نهاوند به دلیل نبود صنایع تبدیلی، گیاه دارویی گشنیز به صورت فله و خام به پاکستان صادر شده و کار فرآوری برای گرفتن عرق و اسانس‌گیری در این کشور انجام می شود که همین مساله سود اصلی را نصیب آنها می‌کند.

وی بیان کرد: گیاهان دارویی از جمله کشت‌هایی است که به علت کوچک بودن قطعات زمین کشاورزی قابلیت استفاده از شیوه‌های مکانیزاسیون برای مراحل مختلف کشت، داشت و برداشت آن را نداشته و لذا چیدن گیاهان باید با دست انجام گیرد که این مساله نیاز به کارگر بیشتر دارد که در نتیجه باعث هزینه‌بر بودن آن می‌شود، ضمن اینکه خشک کردن گیاهان دارویی نیز برای بالا بردن کیفیت نیاز به اتوکلاو دارد.

کمالی‌نژاد گفت: با توجه به نبود صنایع تبدیلی و فرآوری لازم برای اسانس‌گیری برخی از گیاهان به صورت خام از استان و کشور به خارج صادر می‌شود لذا سود واقعی نصیب کشورهای خارجی می‌شود بنابراین انگیزه لازم برای توسعه کشت گیاهان دارویی در کشاورزان ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: از دیگر چالش‌های موجود بر سر راه گیاهان دارویی این است که دولت آنگونه که قیمت تضمینی برای خرید محصولات کشاورزی مانند گندم، جو و یا ذرت اختصاص می‌دهد برای خرید گیاهان دارویی در نظر نمی‌گیرد و اینها از مشکلاتی است که باید راهکارهای لازم برای رفع آنها مد نظر قرار گیرد.

در پایان آنچه را که می‌توان در این رابطه مورد تاکید قرار داد این است که با توجه به پتانسیل و توانمندی‌های کم‌نظیر طبیعی در نهاوند لازم است هم در بعد پژوهش و تحقیقات و هم در بعد اقتصادی سرمایه‌گذاری‌های لازم در این منطقه صورت گیرد تا با ایجاد کارخانه فرآوری داروهای گیاهی و به ویژه محصول گشنیز، این شهرستان برای صنعت دارویی کشور ارمغانی سبز را به همراه بیاورد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.