×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مجوز تولید بیش از ۴ هزار دارو و فرآورده گیاهی و سنتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسکانیوز، محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه رهبر انقلاب تاکیدات بسیاری بر رونق تولید ملی و حضور شرکت‌های دانش بنیان دارند، بنابراین ظهور شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه چقدر بر توسعه و پیشرفت تولید گیاهان دارویی کمک کرده است؟ اظهار کرد: یکی از قوانین و لوایح پیشرفته‌ای که در سال‌های گذشته برای حمایت از جریان نوآوری صنایع کشور صورت گرفت قانون حمایت از از شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات بوده است که خوشبختانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اراده قوی با هدف توسعه اقتصاد دانش محور و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر اقدام به ساماندهی این حوزه کرد و کارگروه ارزیابی صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان را تشکیل داد. به همین منظور تمامی شرکت‌های بزرگ دارای تولید در حوزه‌های تخصصی وارد چرخه تایید صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان شدند تا خدمات این حوزه بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی نیز همانند سایر ستادها در این حوزه وارد عمل شد و معیارها و مصادیق مشخصی براساس شرایط حوزه صنعت گیاهان دارویی تعیین کرد و تعدادی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده داروها و فرآورده‌های گیاهی به عنوان دانش‌بنیان و پیشگام در این حوزه تایید شدند و در ادامه نیز با تعریف‌های موجود، تعدادی از شرکت‌ها که دارای پیچیدگی فناوری در کالاهای دانش‌بنیان خود بودند به عنوان شرکت دانش‌بنیان نوپا معرفی شدند.

عصاره تآکید کرد: در حال حاضر تعداد ۵۰ شرکت، به عنوان شرکت خلاق در حوزه صنعت گیاهان دارویی مطرح است که تعدادی از این شرکت‌ها درطی مسیر درحال تبدیل شدن به شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. از منظر ستاد رونق تولید دانش‌بنیان در چارچوب اقتصاد دانش‌بنیان یعنی تبدیل فرآورده‌های خام بی‌ارزش به محصولات دارای جنبه اقتصادی و این مورد جزء وظایف اصلی ستاد در سال رونق تولید طبق فرموده مقام معظم رهبری است.

وی افزود: باتوجه به برنامه‌ریزی­‌ها و سیاست‌گذاری­‌های کلانی که در مجموعه اولویت‌­های علم و فناوری کشور صورت گرفته، درحال حاضر حدود ۵۰۰ شرکت با دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو به عنوان تولید کننده فرآورده‌های طبیعی و سنتی مطرح هستند که این آمار افزایش ۱۰ برابری نسبت به سال ۱۳۸۷ را نشان می‌دهد و با توجه به اطالاعات موجود از این میان حدود ۱۵۰ شرکت این حوزه نیز دارای بازارهای صادراتی به کشورهای مختلف منطقه و سایر کشورهای جهان هستند که البته با وجود تحریم‌هایی که بر کشور ما وارد شده است امکان فعالیت‌های صادراتی با محدودیت‌هایی مواجه شده است و برخی شرکت‌ها به ناچار عمده فعالیت خود را معطوف به بازار داخلی کرده‌اند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی تصریح کرد: با اقدامات مثبتی که در این حوزه صورت گرفته شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه گیاهان دارویی قدم‌های بزرگی در این حوزه برداشته‌اند و در مقایسه با سال‌های گذشته می‌توان افزایش اقبال به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه گیاهان دارویی را مشاهده کرد، بطوری‌که نهادهای بزرگی همچون بنیاد برکت، سازمان اوقاف و امور خیریه و آستان قدس رضوی نیز به این حوزه در دو سال اخیر ورود جدی داشته‌اند.

عصاره گفت: همچنین رشد و توسعه شرکت‌های تولیدکننده داروها و فرآورده‌های گیاهی در طی ۱۰ سال اخیر را می‌توان از مصادیق نتایج اقدامات فوق دانست، بطوری‌که در حال حاضر صدور مجوز تولید داروها و فرآورده‌های گیاهی از سوی سازمان غذا و دارو به بیش از ۲۰درصد کل مجوز تولید داروها و فرآورده‌های کشور رسیده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰ دارو و فرآورده گیاهی و سنتی از سازمان غذا و دارو مجوز تولید گرفته‌اند این در حالیست که در سال ۱۳۸۷ تنها حدود ۴۰۰ محصول در این حوزه دارای مجوز از سازمان غذا و دارو بود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی خاطرنشان کرد: در رابطه با صادرات کالاها و محصولات دارای ارزش اقتصادی نیز علیرغم محدودیت‌­ها، حجم صادرات گروه داروها و فرآورده‌­های گیاهی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار (بدون زعفران) به صورت سالیانه تخمین زده می­‌شود که در مقایسه با سال­‌های گذشته رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است. البته هنوز با ایده‌آل‌های ستاد فاصله داریم و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا افق سال ۱۴۰۴ باید گامهای بیشتری در این زمینه برداشته شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.