×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، «ترحم بهزادی» روز چهارشنبه در همایش تخصصی کشوری گیاهان دارویی – صنعتی  در اراک افزود: بیشترین صادرات گیاهان دارویی به میزان ۶۵۳ تن به کشور عراق و کمترین آن به میزان ۲۰ کیلوگرم به سوئیس انجام شده است.

وی توسعه کشت گیاهان دارویی در مراتع را از برنامه های اولویت دار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد و افزود: اقتصادی کردن طرح‌های مرتعداری و توسعه گیاهان دارویی در عرصه‌های طبیعی دنبال می شود.

وی گفت: توسعه کمی و کیفی گیاهان دارویی با نگاه ویژه به حفظ مراتع، رویشگاه و افزایش پوشش گیاهی، جلب اعتبارات از منابع موجود برای استفاده از تمام ظرفیت‌ها و غنی‌سازی مراتع کشور، تقویت نهادهای موجود  در راستای مشارکت مردم، صادرات و ارزآوری گیاهان دارویی و آموزش و ترویج مرتع‌داران از جمله برنامه‌های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برای اقتصادی کردن طرح‌های مرتع‌داری در کشور است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح ۲۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور در دستور کار این سازمان قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ۱۷ و ۲ دهم میلیون هکتار از مساحت کشور را جنگل و بیشه و ۸۴ و هفت دهم میلیون هکتار مرتع است که این اراضی ۵۲ درصد از عرصه‌های کشور و ۶۱ درصد منابع ملی را به خود اختصاص داده است.

بهزادی ادامه داد: اصلاح و احیای ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع کشور در مدت سه سال گذشته توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با هدف حفظ آب و خاک انجام شده‌ است.

وی با یادآوری تهیه ۸۴۵ طرح مرتع‌داری برای سه میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی کشور افزود: ۷۴۲ طرح بهره برداری تاکنون برای سه میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار و ۱۰۳ فقره طرح‌ مرتع داری تلفیقی برای ۲۰۸ هزار هکتار از عرصه های طبیعی تهیه شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار از مجموع این طرح ها، فعال و یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار غیر فعال است.

سند ملی گیاهان دارویی

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: سند ملی گیاهان دارویی سال ۹۲ تصویب و این سند هفت وزارتخانه را درگیر کرده که یکی از آنها جهاد کشاورزی است.

«حسین زینلی» افزود: بر اساس این سند سطح زیر کشت گیاهان دارویی در زراعت باید به ۲۵۰ هزار هکتار و در مراتع و جنگل ها به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار افزایش یابد که این مهم نشان از اهمیت و جایگاه منابع طبیعی در این حوزه است.

وی با یادآوری مطرح شدن طرح قطب بندی گیاهان دارویی در عرصه های کشاورزی و منابع طبیعی کشور ادامه داد: در این طرح کشت گیاهان دارویی براساس استعداد منطقه انجام می‌شود.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: ۵۷۰ میلیون دلار از ۲۲ گونه گیاه دارویی سال گذشته به خارج از کشور صادر شد در صورتی که ۱۴۵ میلیارد دلار اسانس در دنیا مصرف می‌شود.

زینلی ایجاد زنجیره ارزش را از نیازهای بخش منابع طبیعی کشور دانست و گفت: با بهره برداری از این طرح میزان تولید، جنس و زمان صادرات مشخص شود.

هیچگونه بهره برداری از جنگل‌های شمال انجام نمی‌شود

مدیرکل دفتر جنگل‌داری و امور بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز در این نشست گفت: اکنون هیچگونه بهره برداری از جنگل‌های شمال انجام نمی‌شود و تنها چوب درختانی استفاده می‌شود که سیل با خود آورده و مشکلاتی را در منطقه ایجاد کرده است.

محمدعلی معصومی افزود: برداشت چوب در طرح جدید هدف آخر بوده و بر اساس سیاست های سازمان این کا انجام نمی‌شود.

وی بهره گیری از مشارکت مردم در اجرای طرح‌های حفاظت از جنگل‌ها را از برنامه‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد و ادامه داد: بر این اساس برگزاری کلاس های آموزشی برای افزایش ارتباط و همگام سازی اقشار مختلف جامعه با این طرح‌ها در دستور کار قرار دارد.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.