×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش ۳۰ درصدی برداشت آنغوزه در استان کهگیلویه و بویراحمد

گودرز باقری فرد معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال ۱۰ تن شیرابه آنغوزه در سطح مراتع کهگیلویه و بویراحمد برداشت شد. امسال ۱۳ تن شیرابه گیاه دارویی آنغوزه در این استان برداشت شد که نسبت به پارسال ۳۰ درصد افزایش یافته است. وی دلیل افزایش تولید گیاه دارویی آنغوزه در استان را افزایش سطح کشت ذکر کرد.
قیمت هر کیلوگرم شیرابه آنغوزه ۲ تا ۳ میلیون ریال است.

باقری فرد عنوان کرد: شیرابه گیاه دارویی آنغوزه به صورت خام به خارج از کشور ضادر می شود.

گیاه آنغوزه به نام های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر می رسد، ساقه آن نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن است، برگ های بزرگ و ضخیم دارد به طوری که طول آنها تا ۶۰ سانتی متر می رسد.

گل های این گیاه زرد رنگ  و به صورت گل آذین چتری در انتهای ساقه قرار می گیرند.

رنگ میوه ها قهوه ای تیره است، از ریشه یا قاعده ساقه این گیاه بر اثر تیغ زدن ماده ای به نام “اولئوگم رزین” به دست می آید که به آنغوزه مشهور است.

رزین آنغوزه به عنوان ماده ای خلط آور،ضدنفخ، ضداسپاسم روده ای و به صورت شیاف برای بهبود قولنج همچنین سوسپانسیون آن برای فراری دادن سگ، گربه و دیگر حیوانات وحشی مورد توجه بوده است.

این گونه گیاهی برای درمان سرطان شکم، میخچه، پینه مورد استفاده قرار می گیرد و خواصی همچون ادرارآور، مسکن و محرک دارد و در درمان های عامیانه برای آسم، تشنج، خروسک، جنون و سرطان استفاده می شود.با این حال، اصلی ترین کاربرد آن به صورت رایحه در عطریات است.

معمولا هر گیاه آنغوزه ۲۰ تا ۴۰ گرم شیره دهی دارد و از شیره آن ده ها نوع ماده دارویی ارزشمند به دست می آید که به علت نبودن صنعت تبدیل در ایران، به صورت خام به دیگر کشورها صادر می شود.

عمده ترین مقصد صادرات شیره آنغوزه به کشور هند است.

باقری فرد نبود کارخانه های فراوری و ضعف بسته بندی های بازار پسند را از مشکلات حوزه گیاهان دارویی در ایران ذکر کرد و افزود: این چالش باعث کم شدن درآمد بهره برداران شده است.

معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد  می گوید: امسال ۳۵ هزار کیلوگرم برگ مورد از بهره برداران استان به ارزش هر کیلوگرم ۶۰ هزار ریال تولید شده است.

مورد گیاهی درختچه ای، همیشه سبز و معطر با ساقه های بسیار متعدد ،منشعب ، شاخه های دارای برگ های نزدیک به هم و متراکم با پوشش خاکستری رنگ است.
از قسمت های میوه گل دمبرگ آن استفاده دارویی می شود ، دم کرده این گیاه برای بهبود سرفه و سینوزیت کاربرد دارد.
اسانس مورد نیز در محصولات بهداشتی مانند شامپو و صابون ، میوه آن برای التیام زخم و خونریزی ها بکار می رود ، این گونه دارویی مقوی معده بوده و برای رفع ورم و اسهال و خونریزی استفاده می شود.

بیش از ۳۹ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۸۳ تاکنون زیر کشت گیاه دارویی آنغوزه رفته است.
کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است.
براساس برآوردهای مرکز تحقیقات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، گیاهان دارویی در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد قابل کشت است.
این استان دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دامی است.
درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشارخون، درمان بیماری‌های قلبی عروقی کمک به هضم غذا، جلوگیری از حمله‌های هیستری، رفع درد دندان، جلوگیری از رشد میکروب، درمان سیاه سرفه و برونشیت، درمان یبوست از جمله خواص شناخته شده گیاه دارویی آنغوزه است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.