×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
معرفی انواع دمنوش خنک کننده کبد

کبد که جزو مهم‌ترین اعضای دستگاه گوارش بدن انسان‌ها به شمار می‌آید وظیفه کنترل سوخت و ساز و دفع سموم بدن را بر عهده دارد. کبد در صورتی که مزاج متعادلی داشته باشد وظیفه خود را به درستی انجام خواهد داد، در غیر اینصورت، اگر دچار حرارت یا سردی شود، مشکلاتی در سوخت و ساز بدن ایجاد خواهد کرد. مزاج گرم کبد، که منجر به بیماری هپاتیت می‌گردد متاسفانه بسیار شایع است. در این مقاله قصد داریم با توضیح مختصر درباره این مشکل و معرفی انواع دمنوش خنک کننده کبد اطلاعاتی را به شما ارایه دهیم.

افرادی که مزاج کبد آن‌ها گرم است، تحت استرس چاق‌تر و چاق‌تر می‌شوند. در افراد با مزاج گرم کبد، در حالی که ساخت مواد غذایی در این افراد خوب انجام می‌گیرد، اما سوخت کربوهیدرات و چربی‌ها درست انجام نشده و باعث چاقی می‌شود.

در افراد با مزاج کبد سرد نیز، برعکس این اتفاق رخ داده و سوخت مواد بسیار سریع انجام می‌گیرد که همین امر موجب لاغر شدن این افراد می‌شود.

نشانه‌ها و علائم حرارت کبد

برای دانستن آن که مزاج کبد شما چیست با به نشانه‌های آن توجه کنید. برخی از نشانه‌ها و علائم حرارت کبد و گرم مزاجی عبارتنداز:

  • قرمزی صورت و چشم‌ها
  • تحریک پذیری
  • طغیان عصبانیت
  • سرگیجه
  • زنگ زدن گوش
  • خشکی دهان و تشنگی
  • طعم تلخ دهان
  • سفتی عضلات گردن و شانه‌ها
  • سردرد مخصوصاً در طرفین سر
  • احساس گرمی
  • بالا رفتن فشار خون در اثر استرس
  • میگرن
  • ادرار غلیظ
  • بی‌خوابی
  • یبوست

دمنوش خنک کننده کبد

بسیاری از گیاهان دارویی عملکرد کبد را بهبود می‌بخشند. برخی از آن‌ها جریان صفرا را افزایش می‌دهند، برخی دیگر، از فرآیندهای سم زدایی آنزیمی برخوردارند. گیاهانی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، به طورکلی برای پاکسازی و خنک کردن کبد بی‌خطر هستند، اما اگر وضعیت کبدی وخیمی دارید، بهتر است قبل از اینکه با درمان‌های خانگی خود را معالجه کنید با یک پزشک متخصص و باتجربه مشورت کنید.

دمنوش‌ها که از بخش های مختلف گیاهان طبیعی آماده می‌شوند، در طب سنتی اهمییت دارویی بسیاری دارند و این واقعیت قابل انکار نیست که دمنوش‌ها در برخی موارد بسیار تاثیرگذارتر از داروهای شیمیایی عمل می‌کنند. برای درست کردن دمنوش هر بخش از گیاه که مورد نیاز باشد را می‌توان به طرق مختلف با آب جوش به مدت مشخصی دم کرده و مورد استفاده قرار داد.

گیاهان تلخ در سراسر جهان به عنوان تقویت کننده هضم شناخته می‌شود. این نوع گیاهان باعث ترشح آب معده شده و سبب تقویت عضلات دستگاه گوارش نیز می‌شوند. گیاهان تلخ همچنین با کمک به کبد برای فرآوری مواد مغذی ورودی و فیلتر ناخالصی‌های موجود، بخش سم زدایی را تقویت می‌کنند و با دارای بودن خاصیت‌های ضد باکتریایی و گرمازدایی در تامین ایمنی بدن نقش مهمی دارند.

محققان غالباً فرمول‌های زرشک، گل سرخ، زردچوبه، قاصدک و غیره را در فرمول های “تلخ” ترکیب می‌کنند. این گیاهان به بهترین وجه در دوزهای کوچک به عنوان دمنوش یا عصاره‌های رقیق شده، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از غذا برای تقویت عملکرد کبد، سم زدایی و هضم غذا مصرف می‌شوند.

گل سرخ

دمنوش گل سرخ، به عنوان دمنوش خنک کننده کبد ،با ترکیباتی شامل ویتامین c اضافی، برای سلامتی کلی کبد و بدن بسیار مهم است و به سم زدایی در بدن کمک زیادی می‌کند. این بدان معنا است که کبد برای خلاص شدن از شر سموم بدن، مجبور نیست به سختی کار کند.

ریشه قاصدک

قاصدک‌ها همان علف‌های هرزی هستند که در بهار تقریبا همه جا پیدا می‌شوند. دمنوش ریشه قاصدک، یک دمنوش خنک کننده کبد است که طبق تحقیقات بسیار موثر واقع شده و چربی اضافی کبد را نیز دفع می‌کند. بهار زمانی ایده‌آل برای نوشیدن دمنوش قاصدک است زیرا در این فصل گل‌های قاصدک بسیاری وجود دارند. این دمنوش خنک کننده کبد یک ادرارآور شناخته شده است و می‌تواند به عنوان یک ملین نیز عمل کند.

دمنوش یا عرق کاسنی

دمنوش کاسنی، یک دمنوش خنک کننده است که به تصویه خون کمک زیادی کرده  و در درمان بیماری‌ها و مشکلات کبدی بسیار موثر واقع می‌شود. دمنوش برگ‌های این گیاه در آرامش اعصاب نیز لسیار کاربردی است .

دمنوش زردچوبه

این ادویه تیز کبد را تسویه می‌کند، گرمای کبد را کم می‌کند و جریان خون را نیز بهبود می‌بخشد. یک قاشق زردچوبه را به یک کاسه سوپ یا یک ظرف برنج اضافه کنید یا آن را مستقیماً دم کرده و بنوشید. این دمنوش که یکی از بهترین دمنوش های خنک کننده و سم زدای کبد است به تولید صفرای بیشتر کبد منجر شده و به سم زدایی بهتر کبد کمک می‌کند. برای تهیه دمنوش زردچوبه می‌توانید از گیاه تازه آن استفاده کنید.

طبق علم طب سنتی؛  برای تمیز کردن کارآمد کبد سمی، روده شما باید حرکت کند، در غیر این صورت، سموم خارج شده از کبد به جای دفع، جذب مجدد می‌شوند. مواد دفع کننده سموم بدن در روده‌های کوچک تجمع می‌یابد، که ملین‌ها به ترشح آن‌ها کمک می‌کنند.

دمنوش فیبر گیاهی

یکی از بهترین ملین‌ها که اکثر اوقات برای رفع یبوست تجویز می‌شود، فیبر است که با اطمینان می‌توان ماه‌ها از آن استفاده کرد. یک قاشق چایخوری از آن را در دو فنجان آب داغ دم کرده و یک سوم فنجان از آن را حداقل ۳۰ دقیقه قبل از غذا بنوشید.

دمنوش دانه‌های سنا

این دمنوش که یکی از گیاهان محبوب در تابستان است به تنظیم دمای بدن و سیستم گوارش کمک بسیاری می‌کند. برگ‌ها و دانه‌های سنا یکی از بهترین ملین‌های گیاهی هستند و شما می‌توانید از دمنوش این گیاه به صورت روزانه استفاده کنید.

دمنوش آلوئه ورا

از دیدگاه طب سنتی، آلوئه ورا یک داروی خنک کننده برای کانال‌های کبد، کلیه و روده است. همچنین می‌تواند گرمای کبد را برطرف کند و به دلیل اثر ملینی که دارد، می‌تواند برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند مفید باشد. افرادی که سیستم گوارشی ضعیفی دارند نباید بیش از حد آلوئه ورا مصرف کنند. همچنین زنان باردار نیز باید از  مصرف آن اجتناب کنند.

به طور قطع دمنوش‌ها و گیاهان بیشتری نیز برای رفع گرمای کبد وجود دارند که ما در این مطلب مجال توضیح درباره تمام آن‌ها را نداشتیم. اما تمامی موارد یاد شده به عنوان دمنوش خنک کننده کبد ،بی‌شک به طور مستقیم و یا غیر مستقیم بر روی رفع مزاج گرم کبد تاثسر مفیدی خواهند داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.