×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برگزاری همایش “طب فراگیر، کارآفرینی و اشتغال”

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر فرج حسینیان، سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در اولین همایش سراسری “طب فراگیر، کارآفرینی و اشتغال” با اشاره به اهمیت و ضرورت توسعه و توجه به طب فراگیر در جامعه امروز، اظهار کرد: نظام سلامت کشور ما بر اساس طب رایج و مدرن، جزء‌نگری و رویکردهای مبتنی بر درمان طراحی شده و متأسفانه آن‌گونه که باید طب فراگیر و سنتی با وجود دارا بودن پتانسیل بالا، مورد توجه وزارت بهداشت و سیستم سلامت کشور نیست.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی اشتغال فارغ‌التحصیلان در کشور، عنوان کرد: متأسفانه فضای مناسبی برای اشتغال فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف و به خصوص رشته‌های مرتبط با طب فراگیر و سنتی در کشور مهیا نیست و در این رابطه جهاد دانشگاهی به دنبال مهارت افزایی، ایجاد فرصت و کارآفرینی برای فارغ‌التحصیلان هر دو حیطه طب رایج و سنتی است.

سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های مهارتی و آموزشی با مضمون طب سنتی و رایج در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: در حوزه پژوهش نیز در زمینه ارائه مقالات و انجام پروژه‌های بنیادی و کاربردی و همچنین تولید محصول و دارو فرایندهایی آغاز شده است.

حسینیان با اشاره به گردش مالی بالای داروها و محصولات طب سنتی و فراگیر در سطح بین المللی، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در داخل کشور ما نیز کارهای خوبی در این زمینه انجام شده ولی این فعالیت‌ها پراکنده و فاقد انسجام بوده و نظارت خاصی نیز بروی آن‌ها اعمال نمی‌شود.

وی با اشاره به ورود جدی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی به حوزه طب فراگیر، خاطرنشان کرد: در این رابطه تفاهم‌نامه‌هایی نیز با وزارت بهداشت، دانشکده‌های طب سنتی و فعالین این حوزه منعقد شده و هدف اصلی ما ایجاد بستر و فرصت کارآفرینی و اشتغال و به نوعی ایفای نقش تسهیل‌گری از طریق کسب مجوزهای قانونی، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی و برگزاری کارگاه‌های مهارتی برای فعالین این حوزه است.

سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت آن‌گونه که باید از فرایندها و فعالیت‌های طب سنتی حمایت نمی‌کند، اظهار کرد: ما در جهاد دانشگاهی نگرانی‌های وزارت بهداشت و سیستم درمانی کشور در حوزه طب سنتی را درک می‌کنیم چراکه کلیه این فرایندها با سلامت مردم ارتباط دارد و وجود نظارت و چارچوب مشخص و جدی در این زمینه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، با این حال به دلیل نبود نظارت کافی، گستردگی و پراکندگی موضوع و نبود ساختار منسجم در حوزه طب فراگیر، کار از آموزش، پژوهش و عملکرد سیستماتیک به سمت تقابل پیش رفته است.

حسینیان با اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی نسبت به پرکردن خلاء موجود بین طب رایج و طب سنتی، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در راستای ارائه آموزش‌ها و کارگاه‌های مهارتی، تدوین پروتکل‌های آموزشی و پژوهشی مرتبط و همچنین ارائه خدمات درمانی در حیطه طب سنتی دارای پتانسیل بالایی بوده و برای اجرای این دوره‌ها و فرایندها، با هماهنگی و نظارت وزارت بهداشت، اعلام آمادگی می‌کند.

وی ادامه داد: در این صورت هم مردم از خدمات و پتانسیل بالای طب سنتی بی‌بهره نمی‌مانند و هم خدمات طبق اصول و قواعد مشخص ارائه شده و از بروز آسیب به افراد جامعه در حیطه طب سنتی پیشگیری می‌شود.

سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه خطاب به شرکت کنندگان در اولین همایش سراسری طب فراگیر و فعالین این حوزه، عنوان کرد: کارگروه طب فراگیر با بخش‌های تخصصی در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی راه‌اندازی شده و بستر فعالیت، تسهیل و تسریع امور در بخش‌های دارای پتانسیل و ارزش‌افزایی علمی و مادی و همچنین انسجام بخشی و بالفعل نمودن ایده‌ها و ذهنیت افراد در این مرکز فراهم شده است.

انتقاد از عدم توجه کافی به مباحث تخصصی طب سنتی

بر اساس این گزارش، علی خضری، متخصص آروماتراپی و فعال این حوزه نیز در این همایش با انتقاد از عدم توجه کافی به مباحث تخصصی طب سنتی در داخل کشور، از برگزاری همایش تخصصی طب فراگیر توسط جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی تقدیر و اظهار کرد: متخصصان و فعالان با ورود به این حوزه باید نسبت به ارتقای جایگاه طب فراگیر در جامعه اقدام کنند.

وی در ادامه با اشاره به آروماتراپی (رایحه درمانی) به عنوان یکی از شاخه‌های طب سنتی، اظهار کرد: آروماتراپی به مجموعه‌ای از درمان‌های سنتی، جایگزین یا تکمیلی گفته می‌شود که در آن از روغن‌های اسانسی و سایر ترکیبات گیاهی معطر استفاده می‌شود. روغن‌ها یا عصاره‌های مورد استفاده در این روش، اسانس‌های آروماتیکی (معطر) هستند که از گیاهان، گل‌ها، درختان، میوه‌ها، پوست درختان، علف‌ها و دانه‌ها استخراج شده و از آنها برای درمان بیماری‌های جسمی یا روانی مشخصی استفاده می‌شود و همچنین می‌توانند باعث بهبود یا پیشگیری از بیماری‌ها شوند.

خضری با اشاره به تاریخچه استفاده از روش آروماتراپی، گفت: به صورت تخصصی دانشمندی فرانسوی به نام “رنه گاته فوسه” در اوایل قرن بیستم در آزمایشگاه خود کشف کرد که روغن فرار (اسانس) گیاه اسطوخدوس از خواص شفابخش قدرتمندی برخوردار بوده و پس از آن پژوهش درباره قدرت شفابخش اسانس‌ها را آغاز کرد. او در کتابی که در سال ۱۹۲۸ به رشته تحریر درآورد، اصطلاح آروماتراپی را وضع کرد و اکنون از وی به عنوان پدر علم آروماتراپی مدرن یاد می‌شود.

وی همچنین با اشاره به خواص فیزیکی اسانس‌ها و مکانیزم اثر آروماتراپی به استنشاق، جذب از مسیر تنفسی و کاربردهای موضعی آن اشاره کرد و گفت: رایحه‌ها قادرند با تحریک، تولید یا آزادسازی هورمون‌ها، میانجی‌های عصبی و نوروپپتیدها خلق و خوی ما را تحت تأثیر قرار دهند. همچنین روغن‌های فرار به دلیل اثرات ذهنی جسمی رایحه خود می‌توانند به اختلالات روانشناختی، تنش وابسته و حتی روانی کمک کنند.

خضری با اشاره به جایگاه کنونی آروماتراپی در جهان، عنوان کرد: آروماتراپی در بریتانیا، آمریکا، و استرالیا بصورت تخصصی باب شده و به عنوان ترفندی شفابخش عملاً جای خود را به عنوان مکمل یا متمم مراقبت از بیمار در میان نظام گسترده‌تر مراقبت از سلامتی باز کرده است. در کشورهای هندوستان، ژاپن، کره جنوبی، چین، مالزی، اندونزی، فیلیپین، تایلند، ویتنام، سنگاپور و غیره نیز همچون هزاران سال پیش از آروماتراپی در درمان بیماری‌ها، زیبایی و جوانی استفاده می‌کنند.

این متخصص ماساژ و آروماتراپی در خاتمه با بیان اینکه در داخل کشور نیز پژوهش‌هایی در این زمینه انجام شده، استانداردهای بنیادی حرفه آروماتراپی، جنبه‌های پژوهشی و حرفه‌ای این رشته و پیشنهاداتی برای بهبود کسب و کار در آروماتراپی را تشریح کرد.

آمار بحرانی جابجایی لگن خاصره

در ادامه غلامرضا آذرهوشنگ، متخصص و مدرس سبک “یومی هو تراپی” و مؤلف کتب “یو می هو تراپی” و “شیاتسو” در رابطه با روش درمانی ” یو می هو تراپی” عنوان کرد: دکتر سایونجی ماسایوکی، مبدع و پایه گذار “یومی هو تراپی” در ژاپن در جستجوی راهی نو برای درمان بیماری‌ها تئوری مرکز ثقل بدن و اصل بنیادی آن “تعادل در لگن خاصره” را مطرح کرد. بر اساس این روش هرگونه انحراف، جابجایی و چرخش در وضعیت لگن خاصره در سلامتی انسان تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه انحراف در لگن خاصره، ستون فقرات و بعد از آن دستگاه اسکلتی، عضلانی و سایر ارگان‌های بدن را درگیر می‌کند، عنوان کرد: تغییرات دستگاه اسکلتی ابتدا به روی عضلات تأثیر گذاشته و با انقباض ماهیچه، عدم توازن ماهیچه‌ای ایجاد می‌شود. به دنبال آن حرکت عروق خونی کند و آب‌های میان بافتی مسدود و سموم بدن در ماهیچه‌ها جمع می‌شود.

وی با بیان اینکه با روش “یو می هو تراپی” می‌توان به کاهش و اصلاح این اختلالات کمک کرد، گفت: اختلالات ستون فقرات بروی سیستم عصبی و به مرور در سایر اندام‌های داخلی بدن نیز تأثیرگذار بوده و درنهایت کارکردهای قلب، دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی را نیز درگیر می‌کند، بنابراین باید تمامی این مجموعه‌ها باهم دیده شود.

وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در این رابطه و حقایقی درباره‌جابجایی لگن خاصره، تصریح کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته در یکی از دانشگاه‌های ژاپن ۹۵ درصد از ۱۱۰۷ مورد بررسی شده دارای نقص جابجایی لگن خاصره از مراحل ابتدایی تا موارد پیچیده بودند که این آمار بحرانی بودن این معضل را نشان می‌دهد.

آذرهوشنگ در ادامه با بیان اینکه شناخت مکانیزم “جابجایی لگن خاصره” به اصلاح آن از ابتدای تولد و پیشگیری از عوارض بعدی کمک زیادی می‌کند، خاطرنشان کرد: تغییر در ساختمان و اسکلت بندی بدن (به ویژه ستون فقرات)، بروز انقباضات و کشش‌های عضلانی در نواحی مختلف بدن، بروز ناراحتی‌های سیستم اسکلتی – عضلانی، اختلال در گردش خون، تجمع سموم بدن، عدم سوخت رسانی و اکسیژن کافی برای کارکرد عضلات، استخوان‌ها و سیستم عصبی، اختلال در سیستم لنفاتیک و کاهش ایمنی بدن، اختلال در سیستم عصبی و عملکرد اندام‌های داخلی بدن، کاهش سطح انرژی حیاتی در بدن، بهم خوردن تعادل و ایجاد انسداد در کانال‌های انرژی و بروز ناراحتی‌های روحی – روانی برخی از پیامدهای انحراف و جابجایی لگن خاصره است که با روش “یو می هو تراپی” و بدون دخالت روش‌های تهاجمی و دارویی قابل اصلاح و درمان است.

وی با اشاره با برخی از روش‌های درمانی یو می هو گفت: یومی هو، به انسان به عنوان یک سیستم پیچیده، پویا و مدام در حال تغییر نگاه می‌کند و به تأثیرات متقابل عوامل و عناصر درونی و برونی بر یکدیگر توجه دارد.

الزاماً هومیوپاتی به معنی داروی رقیق شده نیست

همچنین دکتر مهرافزا، عضو انجمن بین‌المللی پزشکان هومیوپات و پژوهشگر حوزه هومیوپاتی با اشاره به تاریخچه روش هومیوپاتی، تصریح کرد: کاشف و احیا کننده مجدد هومیوپاتی کریستین فردریک ساموئل هانمن پزشک، شیمیدان، داروساز و محقق آلمانی بود که هومیوپاتی را پایه‌گذاری و به شکل علمی و مدرن امروزی تبدیل کرد. وی با تکرار مشاهدات و آزمایشات خود به این نتیجه رسید که هر ماده‌ای که بتواند علائم بیماری را در یک فرد سالم ایجاد کند می‌تواند همان علائم را در فرد بیمار، درمان کند و به این اصل طلایی هومیوپاتی دست یافت که همواره مشابه، مشابه را درمان می‌کند. از سال ۱۷۹۱ تا ۱۷۹۶، ۵ سال بر روی هومیوپاتی کار و در سال ۱۷۹۶ در مقاله‌ای اصول اولیه هومیوپاتی را ذکر کرد، در واقع این سال، سال تولد هومیوپاتی است.

وی با اشاره به علم هومیوپاتی در دنیا نیز، گفت: سازمان غذا و داروی آمریکا FDA داروهای هومیوپاتی را تحت عنوان فارماکوپه هومیوپاتی آمریکا به رسمیت می‌شناسد. این روش درمانی در کشورهای انگلستان، آلمان، فرانسه، هلند، سوئد، کانادا، آمریکا، هندوستان، پاکستان، برزیل و بسیاری از دیگر کشورها خدمات درمانی به بیماران ارائه می‌کند و سازمان جهان بهداشت در کتابی تحت عنوان وضعیت حقوقی طب مکمل – سنتی در جهان به تفصیل راجع به جایگاه هومیوپاتی در نظام بهداشتی کشورهای مختلف توضیح می‌دهد. حتی در چند کشور از جمله انگلستان و فرانسه هومیوپاتی “تحت بیمه درمانی خدمات دولتی“ بوده و سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۹ سندی تحت عنوان نکات ایمنی در تهیه و تولید داروهای هومیوپاتی منتشر کرده است.

این پژوهشگر حوزه هومیوپاتی در ادامه به تشریح قوانین روش درمانی هومیوپاتی و مکانیزم‌های درمانی آن پرداخت و گفت: هومیوپاتی کلاسیک داروها را به شیوه خاصی رقیق و توانمند می‌کنند. طبیعی بودن داروها و رقت بالای آنها موجب شده که داروهای هومیوپاتی عوارض جانبی ایجاد نکنند اما الزاماً هومیوپاتی به معنی داروی رقیق شده نیست.

وی با بیان اینکه پزشکان هومیوپات برای درمان حوزه وسیعی از شرایط در مراقبت‌های اولیه و موارد تخصصی تعلیم می‌بینند، گفت: در مجموع پزشکان هومیوپات با استفاده از زمینه دانش پزشکی خود و در کنار سایر پزشکان و تخصص‌های پزشکی و پیراپزشکی به تشخیص و درمان بیماران اقدام می‌کنند. مشکلات مزمن- آرتریت‌ها، آلرژی‌ها، بیماری‌های خودایمنی- مشکلاتی نظیر عفونت‌های گوش میانی یا آلرژی‌ها با هدف پرهیز از استفاده مکرر از آنتی‌بیوتیک در هومیوپاتی درمان می‌شود و از هومپوپاتی درشبکه‌های درمانی بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان به عنوان یکی از روش‌های اصلی در درمان بیماری‌های حاد و مزمن استفاده می‌شود.

مهرافزا در خاتمه با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت هومیوپاتی را به عنوان دومین سیستم پزشکی که بصورت جهانی استفاده می‌شود عنوان کرده، گفت: بالغ بر یک میلیارد دلار برای این شیوه درمان هزینه می‌شود. ۲۰ تا ۳۰ درصد پزشکان فرانسوی و آلمانی در کارهای درمانی خود از هومیوپاتی استفاده می‌کنند. در انگلیس پنج بیمارستان هومیوپاتی بخشی از سیستم بهداشتی کشور را تشکیل داده و بیش از ۳۰ درصد پزشکان عمومی این شیوه را مورد استفاده قرار می‌دهند. همچنین در آمریکا بیش از ۵۰۰ پزشک و ۵۰۰۰ غیر پزشک در کارهای درمانی از هومیوپاتی استفاده می‌کنند و ۵/۲ میلیون آمریکایی در حال حاضر داروهای هومیوپاتی را بکار می‌برند و سالانه بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در این راه صرف می‌شود.

نتایج مثبت بیوتراپی در صورت استفاده به شکل استاندارد

همچنین اعظم ملکیان، متخصص کنترل ناقلین بیماری‌ها و فعال در حوزه بیوتراپی با تاکید بر اهمیت تعامل بین طب سنتی و رایج برای درمان بیماری‌ها، عنوان کرد: بیوتراپی یا زیست درمانی روش استفاده از ارگانیسم‌های زنده و محصولات ناشی از آن برای درمان بیماری‌های انسان و دام یا همان رابطه بین انگل و میزبان در طبیعت و از روش‌های مکمل در درمان بیماری و کوتاه‌کننده طول درمان است.

این دانشجوی دکترای حشره‌شناسی پزشکی از مدل‌های مختلف بیوتراپی به لارودرمانی، زالودرمانی، ماهی درمانی، کرم درمانی و انیمال تراپی اشاره کرد و گفت: روش‌های مختلف بیوتراپی اگر به صورت استاندارد استفاده شوند، نتایج بسیار خوبی به دنبال خواهند داشت. البته در این روش‌ها باید ابتدا زمینه‌ها، شرایط بیمار، موارد منع مصرف و عوارض جانبی نیز بررسی شود.

وی با تشریح مدل‌های مختلف بیوتراپی، تاکید کرد: متأسفانه بسیاری از این روش‌ها مانند زالو و ماهی درمانی در مراکز غیرمجاز و غیر استاندارد همچون آرایشگاه‌ها استفاده می‌شود که عدم نظارت کافی به روی این مراکز و استفاده از محصولات غیراستاندارد و غیراستریلیزه می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای سلامت بیمار در پی داشته باشد.

ملکیان با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع در استفاده از روش بیوتراپی استانداردسازی محصولات درمانی مانند لاروها، زالوها و زنبورهاست، عنوان کرد: به عنوان نمونه در زالو درمانی بیش از ۶۵۰ گونه زالو داریم که از این بین تنها ۷ گونه درمانی وجود دارد که خوشبختانه در ایران بهترین نوع این زالو یافت می‌شود، ولی در اغلب مراکز غیرمجاز زالوها در شرایط غیراستریل و غیراستاندارد تولید و استفاده می‌شوند.

وی با بیان اینکه صنعت صادرات زالو در بسیاری از کشورها از رونق بالایی برخوردار است، گفت: کشور ما نیز در این زمینه از پتانسیل بالایی برخوردار است که باید به صورت استاندارد و تخصصی وارد این حیطه شد.

ملکیان با انتقاد از نبود پروتکل درمانی مشخص برای محصولات و درمان‌های بیوتراپی در داخل کشور و ضرورت ایجاد تیم‌های چند تخصصی برای ایجاد فرصت‌های شغلی در این زمینه، گفت: با وجود نبود نظارت و پروتکل درمانی مناسب در این زمینه، مراکز زیادی بدون نظارت کافی در این حیطه فعالیت می‌کنند که ناآگاهی عموم مردم و سو استفاده این مراکز از این عدم آگاهی در کنار نبود نظارت کافی بر عملکرد مراکز، عوارض جبران‌ناپذیری برای سلامت مردم به دنبال خواهد داشت. این مساله اهمیت ورود و نظارت مسئولان حوزه سلامت به این حیطه و آگاه‌سازی مردم از طریق رسانه‌ها را چندبرابر می‌کند.

در خاتمه امیر معززی شاد، مدیر و مشاور بازاریابی حوزه محصولات بهداشتی و آرایشی با مروری بر اصول مارکتینگ محصول و خدمات با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد خدمات برای رقابت در بازار، تصریح کرد: غیرملموس بودن، غیرقابل تفکیک بودن، غیرهمگن بودن و غیر قابل ذخیره بودن برخی از این ویژگی‌هاست.

وی با اشاره به مدل PROMPT برای ایجاد مزیت خدمت در بازار، گفت: اولویت‌بندی مشتریان، قابل اتکاء و اعتماد بودن، سازماندهی برای مشتریان، اندازه گیری رضایت مشتریان، آموزش کارکنان و تکنولوژی گرایی برخی از اصول این مدل بازاریابی است.

معززی در پایان معیارهای ارزیابی نتیجه و تجربه خدمت، راهنمای فروش خدمات و برخی راه‌های افزایش ارزش خدمات را تشریح کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.