×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشف دو محموله قاچاق مرتعی کما در شاهرود

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، محمدرضا کشاورزیان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه دو محموله قاچاق گیاه مرتعی کما در منطقه خوار توران بیارجمند توسط ماموران حفاظتی اداره منابع طبیعی شاهرود کشف شد، ابراز داشت: متهمان که در نیمه‌های شب در حال تردد با دو خودرو در منطقه بودند توسط ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و نیروی انتظامی بیارجمند شناسایی و به پاسگاه زمان‌آباد منتقل شدند.

وی ضمن بیان اینکه متهمان پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شدند، تصریح کرد: در راستای سیاست‌های سازمانی و وظایف قانونی با متخلفان عرصه‌های منابع طبیعی قاطعانه برخورد می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود بابیان اینکه برداشت بی‌رویه گیاهان مرتعی تخریب منابع طبیعی را به دنبال دارد که در اکثر مواقع قابل جبران هم نیست، ابراز داشت: برداشت و حمل گیاهان دارویی، مرتعی و چوب درختان جنگلی بدون اخذ مجوز از منابع طبیعی ممنوع است و بر اساس موارد قانونی، قاچاق کالا محسوب می‌شود.

کشاورزیان بابیان اینکه حمل بی مجوز چوب و گیاهان مرتعی علاوه بر ضبط مال، مجازات جزای نقدی و حبس را برای محکومان به دنبال دارد، تصریح کرد: هر بوته از کما، حاصل جوانه مولد گل آن است که در صورت برداشت سال‌ها طول می‌کشد تا دوباره احیا شود و بذر خاصی برای کاشت ندارد به همین دلیل برداشت کما از مراتع شهرستان تحت کنترل و نظارت است.

وی بابیان اینکه هم‌زمان با فصل رویش این گیاه (اواخر بهمن‌ماه)، گشت‌های نظارتی از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها به مناطق تحت پوشش اعزام می‌شوند، اضافه کرد: در اثر خشکسالی این گیاه در معرض نابودی است بنابراین حفاظت از آن در دستور کار منابع طبیعی شاهرود قرار داردرئیس اداره منابع طبیعی شاهرود افزود: مردم طبیعت‌ دوست می‌توانند، اخبار مربوط به آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی، تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق گیاهان دارویی، چوب، زغال و غیره را با شماره تماس ۱۵۰۴ «کد امداد جنگل» اطلاع دهند تا در کمترین زمان ممکن علاوه بر حفاظت از عرصه‌های ملی با متخلفان برابر قانون برخورد شود.

علت برداشت بی‌رویه کما مفید بودن آن برای گوارش و حذف انگل‌های روده‌ای است و همچنین مصرف آن حملات صرع را نیز کاهش می‌دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.