×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تنها ۱۰ درصد زعفران صادراتی ایران، به شکل بسته بندی عرضه می شود

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، زعفران یکی از محصولات کشاورزی ارزشمند صادراتی ایران است که در زمین‌های خشک و نیمه‌خشک جنوب ‌خراسان و برخی نقاط کشور کشت می‌شود.

ارزش اقتصادی فراوان زعفران در بازارهای جهانی و اشتغال و درآمد مناسبی که پرورش این گیاه به‌دنبال دارد، بازده اقتصادی آن را قابل توجیه کرده است.

با وجود آنکه بخش اعظم زعفران مصرفی جهان در ایران تولید می‌شود، اما موانعی برای کسب درآمد ارزی معقول از صادرات زعفران وجود دارد که بررسی و یافتن راهکارهای مناسب برای برطرف کردن این موانع می‌تواند در رشد درآمدهای ارزی، ایجاد اشتغال مناسب و… تأثیر بسزایی داشته باشد.

ایران بزرگترین تولیدکننده‌ زعفران جهان بوده و به‌علت داشتن تنوع آب و هوایی، بسیاری از محصولات باغی و زراعی آن از جمله زعفران، کیفیت عالی دارد.

طی ۱۰ سال اخیر، میزان تولید زعفران ایران رشد قابل توجهی داشته که بخش گسترده‌ای از این تولیدات صادر می‌شود.

این محصول به‌علت مصارف خوراکی و دارویی فراوان، مورد توجه بسیاری از مردم جهان است و چون طبق آمار موجود در بخش پیشین نشان داده شد، ایران در تولید این محصول نه تنها مزیت نسبی بلکه، مزیت مطلق هم دارد، از این‌رو می‌توان با تولید و صادرات آن منابع ارزی فراوانی را عاید کشور کرد.

اما شاید مهم‌ترین مشکل در مورد زعفران، خام فروشی و عدم بسته بندی در داخل استان است.

مهدی رستمی، دکترای فیزیولوژی گیاهی در خراسان جنوبی به ایسنا گفت: زعفران یکی از محصولات اصلی خراسان جنوبی است که در بازارهای بین المللی به دلیل غیر ارگانیک بودن، قیمت پایینی داشته و بیشتر به عنوان ادویه استفاده می‌شود تا یک گیاه دارویی.

وی افزود: اگر یک تدبیر درست بیندیشیم می‌توان با تولید زعفران ارگانیک و وارد کردن این گیاه دارویی به صنعت داروسازی درآمد چندین برابری را برای کشاورز حاصل کرد.

وی با بیان اینکه امروزه مصرف کنندگان روز به روز بیشتر به سمت استفاده از محصولات ارگانیک سوق داده می‌شوند، افزود: سلامت خوراک از اساسی‌ترین دغدغه‌های مصرف کنندگان به ویژه در کشورهای توسعه یافته است چرا که سلطنت مواد شیمیایی در تولید به ویژه در بخش کشاورزی می‌تواند به طور مستقیم سلامت انسان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

رستمی بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که تولید محصول ارگانیک و سالم از ارزش چندین برابری برخوردار است و تجربه نیز نشان داده که در کشورهای پیشرفته علاوه بر تولید بیشتر تاکید بر تولید محصول بهتر، اصل اساسی بوده چرا که سلامت افراد مستقیم با تولید محصول ارگانیک در ارتباط است.

دکترای فیزیولوژی گیاهی در خراسان جنوبی تصریح کرد: متاسفانه در کشور برای تولید محصول ارگانیک فعالیت‌های علمی و عملی کمی انجام شده به طوری که آمارها نشان می‌دهد درصد بسیار پایینی از تولیدات می‌توانند برند ارگانیک بودن را به خود اختصاص دهند و خراسان جنوبی نیز از این امر مستثنی نیست. این امر سبب کاهش قیمت محصولات در بازارهای بین المللی می‌شود که خود ضربه‌ای بر بدنه تولید محصولات کشاورزی است.

رستمی یادآور شد: راهکار اصلی تامین درآمد، تولید بیشتر بر پایه ارگانیک است که این امر همت مسؤولان ذیربط و ارتباط چند برابری تولید و دانش را می طلبد.

محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تنها ۱۰ درصد از زعفران تولیدی کشور با بسته بندی شرکت‌های ایرانی به دست مصرف کننده در دنیا می‌رسد.

وی ادامه داد: در هشت ماهه نخست امسال ۱۵۵ تن زعفران از کشور صادر شده است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۶۰ تن زعفران در خراسان جنوبی تولید می‌شود، افزود: تنها ۱۰ درصد از زعفران تولیدی کشور با بسته بندی شرکت‌های ایرانی به دست مصرف کننده در دنیا می‌رسد.

رئیس شورای ملی زعفران بیان کرد: ۹۰ درصد زعفران‌های صادراتی کشور به صورت خام فروشی صادر می‌شود.

احتشام با بیان اینکه بسته بندی براساس خواست بازارهای جهانی از اولویت‌های شورای ملی زعفران است، تصریح کرد: در حال حاضر تولید افزایش و سطح زیر کشت توسعه پیدا کرده است اما توسعه بازار وجود نداشته و این امر باعث افت قیمت این محصول شده است.

وی با تاکید بر مدیریت بازارهای جهانی، یادآور شد: سیاست‌گذاری برای توسعه بازار زعفران و برندسازی این محصول از اولویت‌های شورای ملی زعفران است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.