×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت گیاه دارویی باریجه در خراسان شمالی

حسن ایزانلو  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به نقل از شبکه  خبری آموزشی گیاهان دارویی اظهار داشت: کشت باریجه به عنوان یک گیاه

Galbanum-باریجه

Galbanum-باریجه

دارویی و صنعتی، با هدف اقتصادی کردن طرح های مدیریت منابع طبیعی در دستور کار است و با نخستین بارندگی های پاییزی، در عرصه های طبیعی روستای پیربز انجام شد.
وی افزود: پیش از این، طرح های مدیریت منابع طبیعی بدون مشارکت مردمی انجام می شد اما اکنون تلاش داریم تا مردم وارد عرصه شوند و در مدیریت این عرصه ها دخالت داشته باشند.
ایزانلو اظهار داشت: باریجه گیاهی چندساله از خانواده چتریان است که استفاده دارویی بهداشتی و صنعتی داشته و امسال این اداره، توسعه کشت این گیاه را با مشارکت مردمی در برنامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: از شرایط اکولوژیک مناسب برای این گیاه ارتفاع بالای یک هزار و ۸۰۰ متر از سطح دریا و تیمار سرما است و دامنه های شمالی و مناطقی که خاک سبک دارد، مناسب کشت و توسعه این گونه گیاهی است.
ایزانلو افزود: مدیریت عرصه های زیر کشت باریجه، در چهارچوب قرارداد با شرکت تعاونی به مردم واگذار می شود تا کار بهره برداری و حفاظت از این عرصه ها به اهالی همان منطقه واگذار شود.
وی اظهار داشت: پروژه کشت باریجه با مشارکت مردم، با کیفیت خوب و هزینه کم اجرا می شود و در این زمینه بذر رایگان توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تامین می شود.
وی با اشاره به اینکه کشت باریجه، بصورت مشارکتی و دولتی توسعه می یابد خاطرنشان کرد: در صورتی که فردی متقاضی کشت باریجه در زمین زراعی خود باشد، بذر رایگان دریافت می کند.
وی خاطرنشان کرد: در روستای گریوان، فردی پای درختان بادام خود، باریجه کشت کرده و از این گونه دارویی بصورت زراعی بهره برداری می کند
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بجنورد با بیان اینکه اکنون مزرعه این کشاورز، به عنوان الگویی در سطح ملی شناخته می شود افزود: باریجه، گیاهی کم آب طلب است و عمدتا بصورت دیم کشت می شود و درآمدزایی خوبی دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.