×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
احیای پنج میلیون و ۶۰۰ هکتار از عرصه های طبیعی کشور

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از  ایرنا، فریبرز غیبی روز چهارشنبه در گردهمایی تبیین سیاست های اجرایی حفاظت، احیاء، توسعه و بهره برداری و صادرات محصولات جنگلی و مرتعی (غیرچوبی) و گیاهان دارویی در سال ۱۳۹۷ که در مرکز آموزش دکتر جوانشیر کرج برگزار شد، افزود: حدود ۲۳۰۰ گونه گیاهان دارویی در عرصه های طبیعی کشور تولید می شود که با احتساب برداشت های بهاری در رویشگاه ها ، سالانه۲۰ میلیون تن برداشت داریم.

وی اظهار داشت: این میزان گیاهان دارویی تولید شده در عرصه های طبیعی کشور بخشی برای صادرات و بخش دیگر برای مصارف داخلی توسط مردم و شرکت های خصوصی فرآوری و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

توسعه ۵۰۰ هزار هکتاری گیاهان دارویی در سطح مستثنیات

غیبی ادامه داد: بعضی از کارخانه ها و شرکت ها، کار فرآوری بر روی گیاهان دارویی را انجام می دهند که در این فرآوری ها حداقل محصولات تبدیل به گلاب یا اسانس یا مواد موثری می شود و بسیاری از شرکت های دانش بنیان داروهای گیاهی را تولید می کنند که می تواند ارزش افزوده ی خیلی خوبی داشته باشد.

مشاور رئیس سازمان جنگل ها به برنامه ششم توسعه در خصوص گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: در این برنامه قرار است بر اساس سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی که در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تصویب شده سطح مستثنیات گیاهان دارویی که توسط کشاورزان و روستاییان به حدود ۵۰۰ هزار هکتار برسد باشد لیکن برنامه وزارت جهاد کشاورزی حدود ۲۵۰ هزار هکتار است.

وی افزود: همچنین در این برنامه سهم سازمان جنگل ها در طرح توسعه گیاهان دارویی ۱۰۰ هزار هکتاربوده که قرار است رویشگاه های گیاهان دارویی را با مشارکت مردم و جوامع محلی توسعه بدهیم.

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی اضافه کرد: علاوه بر این برنامه ای که در سازمان جنگل ها برای گیاهان دارویی پیش بینی کرده ایم، در قالب اجرای طرح های مرتعداری در سطح حدود ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار است تا بتوانیم در جهت مدیریت بهینه عرصه ها آن گیاهانی که دارای ارزش اقتصادی هستند را با کمک مرتعداران احیاء کنیم ضمن آنکه ازفشار دام بر روی عرصه ها کاهش می یابد.

وی گفت: به رغم اینکه ما در کشوری با وضعیت اقلیمی نامناسب از لحاظ خشکی و وضعیت آب و بارندگی قرار داریم ولی از ۱۳ اقلیم دنیا ۱۱ اقلیم را دارا هستیم و بسیاری از گونه های گیاهی را در کشورمان داریم به طوریکه بیش از ۸ هزار گونه گیاه دارویی در کشور می روید که ۲۳۰۰ گونه آن دارای خاصیت دارویی هستند.

غیبی از آنغوزه، باریجه، گل محمدی، انواع آویشن، انواع مرزه، مورد، علف مار، سماق و… به عنوان بخشی از گیاهان دارویی نام برد و افزود: از نمونه این گیاهان می توان به زعفران نیز اشاره کرد که درجهان رتبه اول را داریم.

اجرای طرح توسعه ۸۱۵ هزار هکتاری جنگل کاری اقتصادی

مدیر کل دفتر جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها ادامه داد: یکی از برنامه های این سازمان، اجرای طرح توسعه جنگل کاری اقتصادی با مشارکت مردم است.

وی افزود: در اجرای این طرح ۸۱۵ هزار هکتار توسعه جنگل کاری در کشور برای افزایش سطح جنگل ها و پوشش سبز کشور با مشارکت مردم انجام می شود که در این طرح اجازه می دهیم که گونه های دارویی کشت، احیاء و توسعه پیدا کنند تا بتواند توجیه اقتصادی برای این مردم داشته باشد.

مشاور رئیس سازمان جنگل ها بیان داشت: از جمله گونه هایی که در طرح جنگلکاری اقتصادی به کار می روند می توان به انواع بادام، بنه، زالزالک، گیلاس وحشی، انار وحشی، انجیر، نسترن و … نام برد که این گونه ها علاوه بر اینکه میوه آن ها مورد مصرف قرار می گیرد برگشان مثل برگ مورد و برگ کنار می تواند توجیه اقتصادی خوبی برای مجریانی که بخواهند در این طرح شرکت کنند، داشته باشد.

وی گفت: این جنگل ها چند منظوره است که علاوه بر تامین اقتصاد روستاییان به حفاظت آب و خاک کشور و افزایش پوشش گیاهی کمک کند.

غیبی با بیان اینکه در جنگل کاری اقتصادی یک عرصه طبیعی در جهت سیاست سازمان در اختیار روستاییان قرار می دهیم، اظهار داشت: با این روش می خواهیم پوشش گیاهی عرصه ها با کمک جوامع محلی احیاء و توسعه پیدا کند.

وی اضافه کرد: اجرای هر ۵ هکتار جنگل کاری اقتصادی می تواند یک اشتغال ایجاد کند و هر ۲ هکتار گیاهان دارویی اگر در عرصه های طبیعی کار شود می تواند یک اشتغال ایجاد کند تا یک معیشت پایدار در جهت پایداری عرصه های طبیعی داشته باشد.

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی کشور با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه سهم سازمان جنگل ها در توسعه گیاهان دارویی ۱۰۰ هزار هکتار است، گفت: بر همین اساس سالانه باید حدود ۲۰ هزار هکتار توسعه داشته باشیم این در حالی است که این رقم بسیار ناچیز است و با توجه به برنامه ریزی های انجام شده این رقم تا سالی ۱۰۰ هزار هکتار هم می تواند افزایش یابد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.