×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت  پنج تن صمغ گیاه دارویی باریجه از مراتع خاوه

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی سید ابوالفضل نصرالهی در گفت و گو با ایرنا افزود: برآورد می شود پنج تن صمغ گیاه دارویی باریجه از سطح سه هزار و ۱۰۳ هکتار از مراتع خاوه در مدت ۲ ماه برداشت شده و صادرات صمغ این گیاه در دستور کار قرار دارد.

وی اظهارکرد: باریجه از مهمترین گیاهان دارویی و صنعتی است که با صادر کردن آن گام بلندی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته می شود.

نصرالهی افزود: با بهره برداری اصولی و فنی از این گیاهان مرتعی و با حفظ و احیا این گیاه بومی در منطقه می‌توان زمینه‌های اشتغالزایی در خصوص بهره برداری و فرآوری آن را فراهم کرد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دلیجان افزود: بر همین اساس در سال جاری با اجرای عملیات بهره برداری باریجه شرایط ایجاد اشتغال ۳۰ نفر روز برای مدت ۲ ماه ایجاد شد.

وی گفت: این گیاه به عنوان یکی از مهمترین گیاهان دارویی، صنعتی استفاده وسیعی دارد و شیره باریجه بوی ویژه ای دارد و کاربرد عمده آن در، چاپ، ضدعفونی کننده آب چشمه ها و قنوات، ترمیم تاول های پوستی و زخم های سطحی و عمیق، کرم زدایی در دام ها، رفع سنگ کلیه، تولید چسب بی رنگ و نامرئی تثبیت رایحه عطر و ادکلن، نساجی و نقاشی و دارو سازی، ساخت حشره کش ها و تولید انواع پلیمرها است.

نصرالهی ادامه داد: صمغ گیاه باریجه به صورت اشکی و توده ای برداشت می شود و از هرگیاه قوی در حدود۶۰ گرم صمغ برداشت می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دلیجان بیان کرد: باید به بهره‌برداران و مرتع‌داران آموزش لازم برای برداشت صحیح داده شود تا بتوانند با روش‌های صحیح از این گیاه بهره‌برداری کنند.

وی گفت: برداشت اصولی علاوه بر اینکه باعث برداشت صمغ مناسب می شود آسیب‌های غیرقابل جبرانی را به گیاه وارد نمی کند و گیاه قدرت باز زایی و ترمیم زخم خود را افزایش می دهد.شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی ۵۰ هزار نفر جمعت و دارای ۲۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.