×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کم خونی از منظر طب سنتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی حمید نام‌آور متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در خصوص علل ایجاد بروز کم‌خونی از منظر طب سنتی اظهار داشت: کم‌خونی به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات در طب سنتی مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه در طب سنتی چهار نوع خلط غالب وجود دارد، گفت: این مزاج‌های غالب صفراوی، دموی، بلغمی و سوداوی نام دارند که البته میزان صفرا و سودا فقط ۲ تا ۳ درصد از ساختار بدن افراد را تشکیل داده و اخلاط غالب مثل بلغم و دم حدود ۹۷ درصد بدن را تشکیل داده است.

نام‌آور تصریح کرد: از منظر طب سنتی کم‌خونی زمانی بروز می‌کند که خلط دم که در واقع پیش‌ساز آن بلغم است این قابلیت را پیدا نکند که به دم تبدیل شود. بلغم خلطی است که از لحاظ ماهیتی «سرد و تر » بوده اما دم «گرم‌» است و در واقع زمانی که سردی به گرمی غالب شود و بدن نتواند سردی را به گرمی تبدیل کند فرد به کم‌خونی مبتلا می‌شود.

این متخصص طب سنتی گفت: در طب نوین و طب سنتی به دو روش متفاوت نگاه می‌شود بطوریکه در طب نوین وقتی شمارش تعداد گلبول‌های قرمز در آزمایش‌ها ملاکی برای تشخیص کم‌خونی محسوب شده اما در طب سنتی علاوه بر کمیت تعداد گلبول‌های قرمز به کیفیت این گلبول‌ها نیز توجه ویژه می‌شود.

وی تصریح کرد: کیفیت و تعداد گلبول‌های قرمز، هماتوکریت و هموگلوبین از جمله نکات مشخص کننده میزان کم‌خونی در طب سنتی است.

نام‌آور ادامه داد: در مواقعی مشاهده می‌کنیم که فرد مراجعه از علایمی مثل اختلالات خواب، جوش‌های صورت، و زرد بودن رنگ پوست برخوردار است اما تعداد گلبول‌های خون وی در حد معمول بوده لذا کیفیت خون وی مطلوب نیست.

این متخصص طب سنتی گفت: برای درمان این نوع اختلال سعی می شود در کنار تجویز آهن برای افراد مراکز تولید خون بدن نیز گرم شوند.

وی افزود: انسان‌ها دارای مزاج‌های متفاوت هستند و نمی‌توان مشخص و ثابتی در خصوص کم‌خونی به همه افراد تعمیم داد. طبع غالب برخی افراد سودایی است و و تا زمانی که طبع آن‌ها تغییر نکند کم‌خونی آن‌ها برطرف نمی‌شود.

این متخصص طب سنتی تاکید کرد: برای اصلاح یا پیشگیری برخی از بیماری‌ها ۶ عامل اصلی تنفس، تغذیه، امراض نفسانی، واکنش‌های روانی و فعالیت‌های فیزیکی باید تصحیح شوند که با تصحیح این موارد می‌توان به درمان بیماری پرداخت.

نام آور ادامه داد: متاسفانه در فضای مجازی تبلیغاتی در زمینه درمان کم‌خونی به چشم می‌خورد که این موضوع باعث شده برخی افراد جایگاه طب سنتی و گیاه درمانی را اشتباه بگیرند.

وی گفت: در گیاه درمانی به هر یک از گیاهان خاصیتی درمانی نسبت داده می‌شود، این موضوع تا حدودی صحیح است اما نمی‌توان بدون در نظر گرفتن مزاج افراد تاثیر این گیاهان را مشاهده کرد.

این متخصص طب سنتی یاداور شد: بطور مثال چای از لحاظ مزاجی گرم و خشک بوده و افرادی که مزاج آن‌ها گرم است در صورت مصرف چای نه تنها کم خونی شان برطرف نخواهد شد بلکه ممکن است به بیماری دیگری مبتلا شوند اما در افراد بلغمی مزاج مصرف چای می‌تواند باعث برطرف شدن کم خونی شود.

وی در پایان گفت: در طب سنتی برای برخی از گیاهان خاصیت دارویی قایل هستیم اما باید این گیاهان با توجه به مزاج افراد تجویز شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.