×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
به نام ما ؛ به کام امارات

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن منابع و مراتع فراوان و مستعد در حوزه منابع طبیعی مکانی مستعد برای کشت گیاهان دارویی است و تنها در منطقه دنا بیش از یک هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی وجود دارد که ۵۰ گونه آن خاص این استان و به عنوان گونه‌های اندمیک منطقه دنا هستند.

گیاهان و گونه‌های گیاهی منحصر به فرد استان به تنهایی از ۴۵ کشور دنیا بیشتر است و همین موضوع ظرفیت بزرگی برای استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود که با استفاده از این گونه‌های گیاهی می‌توان توسعه استان را رقم زد.

اما گیاه آنغوزه ظرفیتی بالقوه برای استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود که این گیاه علاوه بر خواص دارویی دارای کاربردهای اقتصادی چشمگیری در صنعت داروسازی است و علی‌رغم اینکه در سال‌های گذشته برداشت بی‌رویه آنغوزه این گیاه مفید را در معرض خطر انقراض قرار داد اما با تلاش مسؤولان و همکاری مردم در سطح قابل توجهی این گیاه کشت شد.

گیاه آنغوزه گنجی طلایی در استان محسوب می‌شود اما به دلیل نبود صنایع لازم آنغوزه کهگیلویه و بویراحمد برای فرآوری و بسته‌بندی به کشور امارات صادر می‌شود و بعد از طی این مراحل به نام محصول کشور  امارات به کشورهای اروپایی از جمله آلمان و کشورهای آسیایی صادر می‌شود در حالی که انتظار می‌رود مسؤولان کهگیلویه و بویراحمد بعد از تدوین سند گیاهان دارویی برای فرآوری و صادرات این محصول در خود استان چاره‌اندیشی کنند.

 گودرز باقری معاون منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت دارویی و اقتصادی گیاه آنغوزه به خبرنگار فارس گفت: در ۳۲ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی احیاء و توسعه گیاه آنغوزه صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در صورت برداشت سالانه ۵ تن از گیاه آنغوزه سود خوبی حاصل استان می‌شود که انتظار می‌رود با همکاریمسؤولان استان تمامی مراحل این محصول در خود استان انجام گیرد.

Ferula assa-foetida آنغوزه

آنغوزه

اما غلامحسین صفایی بهره‌بردار نمونه کشوری سال ۹۵ در خصوص بهره‌برداری از گیاه آنغوزه گفت: در صورت حمایت مسؤولانسالانه می‌توانیم ۱۰ تن گیاه آنغوزه برداشت کنیم و این ظرفت خوبی برای استان به شمار می‌رود.

وی خواستار ارائه تسهیلات کم‌بهره به بهره‌برداران شد و افزود: بانک‌های استان از بهره‌برداران حمایت کنند تا بتوانیم از ظرفیت‌های گیاهی و دارویی کهگیلویه و بویراحمد بهترین استفاده را انجام دهیم.

 

صفائی با اشاره به اینکه توان تولید عسل آنغوزه در استان وجود دارد، گفت: این محصول استان به امارات صادر و در آنجا بعد از فرآوری با نام این کشور به کشورهای اروپایی از جمله آلمان صادر می‌شود و حتی ترشی این گیاه به هند صادر می‌شود.

همچنین سهراب بنام مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی با اعلام حمایت از سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران گیاهان دارویی گفت: نگاه صادراتی به حوزه گیاهان دارویی ضروری است و این حوزه فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال است

این مسؤول افزود: سابقه فعالیت سنتی در حوزه کشت گیاهان دارویی در استان وجود دارد و با ورود به این حوزه شرکت‌هایی مانند زرد بند و سینره ایجاد شده که فعالیت‌های خوبی را انجام داده‌اند.

اما مجید محنائی معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ظرفیت خوب کهگیلویه و بویراحمد در حوزه گیاهان دارویی گفت: بستر فرآوری و صادرات گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد فراهم شود و از بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران در این زمینه حمایت شود.

این مسؤول افزود: کمیته‌ای متشکل از اتاق بازرگانی، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و صنعت و معدن تشکیل و اقدامات لازم برای استفاده هر چه بهتر از گیاهان دارویی به خصوص گیاه آنغوزه شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.