×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ترویج طب سنتی ایرانی ضامن سلامت مردم

محمود خدادوست

به گزارش خبرگزاری شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از صدا و سیما ؛ دکتر محمود خدادوست در این نشست خبری، گفت: طب سنتی ایران به دلیل ریشه‌دار بودن در فرهنگ و باور مردم، دارای ضریب نفوذ بالایی است و در دسترس بودن و خدمات ارزان، از مزیت‌های اصلی آن به شمار می‌رود.

وی افزود: با استفاده صحیح و اصولی از ظرفیت‌های این مکتب غنی طبی، می‌توان به ارتقای سلامت مردم و اقتصاد کشور کمک کرد.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، پیام اصلی طب سنتی ایرانی را اصلاح سبک زندگی عنوان کرد و گفت: قابلیت‌های معقول و منطقی طب سنتی ایرانی باید ترویج شود.

وی با بیان اینکه که مهم‌ترین قابلیت و توانمندی طب سنتی ایران حکمت است که در طب رایج پزشکی کمتر مورد توجه قرار گرفته، افزود: طب سنتی ایران دارای پشتوانه محکمی از منابع معتبر مکتوب است و بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب معتبر در این حوزه داریم.

دکتر خدادوست، افراطی‌گری افراد غیر متخصص و آشنا نبودن پزشکان با قابلیت‌های طب سنتی ایرانی را مهم‌ترین مانع استفاده صحیح و اصولی از ظرفیت‌های این مکتب غنی طبی عنوان کرد و گفت: جامعه پزشکی با طب سنتی ایرانی آشنایی کامل ندارند و افراطی‌گری افراد غیر متخصص و بزرگ‌نمایی آنان از اثربخشی طب سنتی نیز سبب شده است که در مقابل آن ایستادگی کنند.

وی با بیان اینکه جامعه پزشکی افرادی فهیم هستند و در صورت وجود مدارک و شواهد کافی از این ظرفیت استفاده می‌کنند، تأکید کرد: رویکرد وزارت بهداشت، شناساندن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های طب سنتی ایرانی به جامعه پزشکی است که اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام گرفته است.

مشاور وزیر بهداشت در ادامه به اجباری شدن ۲ واحد درسی طب سنتی برای رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی به منظور آشنایی آنان با قابلیت‌های طب سنتی ایرانی در دوران تحصیل اشاره کرد و افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی، تمام رشته‌های بالینی مانند تغذیه، علوم توانبخشی، مامایی و پرستاری نیز باید این ۲ واحد درسی را بگذارنند و گذراندن این ۲ واحد برای رشته‌های غیر بالینی اختیاری است.

وی با اشاره به اینکه تمام مفاهیم و سرفصل‌های آموزشی طب سنتی ایرانی در امتیازات بازآموزی و آموزش مداوم گروه پزشکی قرار گرفته است، گفت: دانش آموختگان پزشکی و سایر رشته‌های گروه پزشکی، در قالب برنامه‌های آموزش مداوم خود آموزه‌های طب سنتی ایرانی را فرا می‌گیرند و با قابلیت‌های آن آشنا می‌شوند.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به تنوع اقلیمی موجود در کشور، گفت: کشور ما دارای ۱۱ تنوع اقلیمی از ۱۳ تنوع اقلیمی موجود است و ظرفیت بالقوه خوبی در کشت و پرورش گیاهان دارویی به‌خصوص انواع بومی آن از جمله زعفران، گل محمدی، انار و زرشک، در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه اگر این گیاهان در جاهای دیگری کشت شوند، کیفیت آن‌ها توانایی رقابت با نمونه‌های داخلی را نخواهد داشت، تأکید کرد: استفاده از گیاهان دارویی بومی ایران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

دومین همایش و جشنواره ملی طبیعت‌گردی، طب سنتی و گیاهان دارویی ۶ تا ۹ تیر در شهرستان تاریخی نطنز برگزار می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.