×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
داروهای گیاهی، گنج پنهان سیستان و بلوچستان

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ، علیرضا بندانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امکانات مرکز پژوهشی گیاهان دارویی این دانشگاه شامل موزه گیاهان دارویی با بیش از ۲۰۰ نمونه گیاه دارویی، باغ بوتانیک در مساحتی به وسعت سه هکتار با بیش از ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و زینتی و ۲ هکتار مزرعه برای انجام طرح های تحقیقاتی اعضای هیات علمی و پایان نامه های دانشجویی است.

وی افزود: همچنین گلخانه تکثیر و ازدیاد گیاهان دارویی و زینتی به مساحت بیش از ۱۰ هزار متر مربع و آزمایشگاهها به مساحت چهار هزار متر مربع شامل آزمایشگاه کشت بافت گیاهی، آزمایشگاه ژنتیک، آزمایشگاه آنالیز و فرآوری گیاهان دارویی از دیگر امکانات مرکز پژوهشی گیاهان دارویی دانشگاه سیستان و بلوچستان است.

وی تاکید کرد: امروزه با توجه به اثرات زیان بار داروهای شیمیایی توجه بسیار زیادی به استخراج و خالص سازی ترکیبات آنتی اکسیدانی طبیعی است.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی سرشار از ترکیبات طبیعی و با خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار بالا هستند گفت: سیستان و بلوچستان یکی از رویشگاههای غنی گیاهان دارویی منحصر به فرد است به گونه ای که شرایط آب و هوایی و ژئومورفولوژیکی این استان سبب سازگاری و وجود گونه های مربوط به رویشگاههای خاص این ناحیه شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در سیستان و بلوچستان حدود هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی متعلق به ۸۳ جنس و ۳۵ خانواده وجود دارد که برخی از آنها آندمیک(بومی) ایران و یا به طور خاص آندمیک استان محسوب می شوند این مهم مورد توجه این دانشگاه قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: داروهای گیاهی استان نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین المللی نیز جایگاه عمده ای را می تواند به خود اختصاص دهد.

 

داروهای گیاهی گنج پنهان سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان به دلیل ویژگی های اقلیمی و توپوگرافی بیش از ۳۹۲ گونه با ارزش گیاهی را در خود جای داده که برای تبدیل شدن به فرآورده های دارویی همچون گنجی نهفته آماده سرمایه گذاری و برداشت است.

۱۸۷هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع گستره، سیستان و بلوچستان را به بزرگترین استان کشور تبدیل کرده است، این استان به واسطه برخورداری از ۲ ناحیه رویشی متفاوت ایرانی تورانی و عمانی با وجود واقع شدن در منطقه گرم و خشک کشور از تنوع گیاهی برخوردار است به طوری که وجود بیش از هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی که ۳۹۲ گونه آن دارای ارزش دارویی و صنعتی است گنجینه ای گرانبها محسوب می شود.

ناحیه رویشی ایرانی و تورانی سیستان و بلوچستان از شهرستانهای زابل، زهک، هیرمند، هامون، نیمروز، زاهدان، خاش و بخشی از سراوان، سوران و مهرستان تشکیل شده که گونه های جنگلی شاخص آن شامل بنه، بادام کوهی، تاغ، گز، اسکنبیل و گونه های دیگری همچون زیتون وحشی، ارژن، انجیر، پده، سنجد و بادامک است.

ناحیه رویشی خلیجی و عمانی استان شامل شهرستانهای چابهار، کنارک، سرباز، نیکشهر، ایرانشهر و دلگان از نظر پوشش گیاهی دارای تنوع و غنای بیشتری است.

کهور ایرانی، کلیر، چگرد، پیر، توج، کنار، استبرق، کهور پاکستانی، داز، گز روغن، حرا، چش کنار و انار شیطان از مهمترین گونه های جنگلی ناحیه خلیجی و عمانی استان است.

از مجموع ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار گستره سیستان و بلوچستان ۸/۱۷ میلیون هکتار آن عرصه منابع طبیعی شامل جنگل۲/۱ میلیون هکتار، مرتع ۵/۱۰میلیون هکتار و بیابان ۶/۵ میلیون هکتار به خود اختصاص داده است.

وجود گونه های متنوع گیاهی در سیستان و بلوچستان زمینه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کرده است.

برخی گونه های گیاهی با خاصیت دارویی و غذایی در صورت کشت و توسعه آنها می تواند منبع درآمد بسیار بزرگی برای سرمایه گذاران باشد که متاسفانه تاکنون از نظرها پنهان مانده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.