×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
دومین جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی نطنز

دومین جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی نطنز برگزار می شود

جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی نطنز

برگزاری دومین جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی شهرستان نطنز از ۵ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

دکتر محمودرضا فقیهی در نشست خبری دومین جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی نطنز، گفت: ما تقریبا در دنیا ۱۳ اقلیم برای کشت گیاهان دارویی داریم که ۱۱ اقلیم آن در ایران وجود دارد. همچنین پنج اقلیم کشت گیاهان دارویی را در شهرستان نطنز داریم. همچنین تا کنون ۶۰۰ گونه گیاه دارویی در نطنز شناخته شده است و تخمین می‌زنیم که ۱۰۰۰ گونه گیاه دارویی در حوزه عطری و آرایشی در این شهرستان وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در سه دهه اخیر حجم تجارت گیاهان دارویی کشور از پنج میلیارد دلار به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است و در آینده پیش بینی می‌شود که بتوانیم آن را به ۵۰۰۰ میلیارد دلار هم برسانیم. باید توجه کرد که در حال حاضر سهم ما در بازارهای جهانی یک درصد بوده است. در حالیکه می‌توانیم با ظرفیت‌های موجود در کشور بازارهای جهانی را در اختیار خود داشته باشیم.

دبیر دومین جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی نطنز با بیان اینکه در کشور ظرفیت ۵۰۰۰ هکتار کشت گیاهان دارویی وجود دارد که ۲۰۰۰ هکتار آن در شهرستان نطنز است گفت: همچنین بین ۳۰ تا ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نطنز این ظرفیت را دارند که کشت دیم گیاهان دارویی را در آنها انجام دهیم و نطنز را به قطب کشت و فراوری گیاهان دارویی در کشور بدل کنیم.

فقیهی با بیان اینکه خوشبختانه قول ایجاد دانشکده طب سنتی در نطنز را از مسئولان وزارتی گرفته‌ایم ادامه داد: امیدواریم این قول با حمایت مسئولین استانی نهایی شود. در این زمینه خیرین شهرستان هم اعلام آمادگی کردند که بحث‌های مالی دانشکده را تامین کنند.

وی ادامه داد: در عین حال از بخش خصوصی و سرمایه گذارانی که می توانند از جشنواره طب سنتی شهرستان نطنز حمایت کنند دعوت می‌کنیم که جزء حامیان جشنواره قرار گیرند. چرا که آموزش‌های خوبی را در حوزه سلامت، کشت گیاهان دارویی و فراوری آنها برای مردم و متخصصین خواهیم داشت.

وی در پاسخ به اینکه جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی نطنز که در دو سال گذشته نیز برگزار شد چه تاثیراتی داشته است گفت: بعد از برگزاری جشنواره تا کنون شاهد افزایش ۳۰ درصدی کشت گیاهان دارویی در شهرستان بوده‌ایم که بیشترین افزایش متعلق به زعفران، گل محمدی و … است. همچنین دستاوردهای ملموسی را بعد از برگزاری جشنواره داشتیم. به طوریکه خانه‌های تاریخی مانند خانه متوسلیان که در جشنواره قبلی مخروبه بودند در حال حاضر بازسازی شدند و هنوز هم خانه‌های دیگری خریداری شده و اقدامات خوبی برای پذیرایی از گردشگران در آنجا انجام شده است.

فقیهی با بیان اینکه بنا داریم در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی و طبیعت گردی شهرکی را با عنوان شهرک سبز ایجاد کنیم گفت: اگر بخواهیم حرکتی تداوم داشته باشد باید امکانات لازم و آموزش‌های اولیه را فراهم کنیم. در حوزه گیاهان دارویی نیز باید تولید، بسته بندی و امکان بازاریابی آن را در استان ایجاد کنیم. چرا که استاندارد بودن گیاهان دارویی بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه جشنواره طبیعت گردی و طب سنتی نطنز از ۵ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا هشتم این ماه ادامه دارد، گفت: بر این اساس از ۲۵ اسفند ماه سال جاری سایت جشنواره برای علاقمندان قابل استفاده است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اقدامات انجام شده برای بین المللی کردن این جشنواره گفت: در این حوزه یکی از بحث‌هایی که داشتیم این بود که بتوانیم از شرکت‌های خارجی دعوت کنیم. البته پیش بینی می‌کنم که در سال‌های آینده فراخوان‌های بین المللی را هم برای جشنواره داشته باشیم. متاسفانه ما از نظر برخی زیرساخت‌های اولیه دچار مشکل هستیم. بر این اساس تقاضا دارم که با کمک مسئولان این زیرساخت‌های فراهم شود. چرا که بین المللی کردن جشنواره زیرساخت می خواهد که امیدواریم در آینده این امکانات فراهم شود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.