×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

تأثیر تجویز ترکیب عصاره گیاهان کندر و لاواندولا در بهبود اختلال نعوظ ناشی از وابستگی به مواد مخدر

نویسندگان

جمال شمس، فرزاد آصفی‌فر، جلال زرین‌قلم *، شمسعلی رضازاده
تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکده پزشکی، گروه فیزیولوژی و مرکز تحقیقات نوروفیزیولوژی، کدپستی: ۱۹۸۵۷۱۷۴۴۳ ، jzaringhalam@sbmu.ac.ir

چکیده: 

مقدمه‌: اختلال نعوظ (Impotence) به ناتوانی در رسیدن به نعوظ یا نگه داشتن نعوظ به اندازه‌ی که به رابطه‌ی جنسی کامل دست یافته شود، گفته می‌شود. مطالعات شیوع شناسی حاکی از آن است که ۲۰ الی ۲۲ درصد از مردان در سراسر دنیا از اختلال نعوظ رنج می‌برند‌.

هدف: هدف از این مطالعه تجویز عصاره گیاهان کندر (Boswellia serrata) و لاواندولا (Lavandula angustifolia) در بهبود اختلال نعوظ به دنبال وابستگی به مواد مخدر در نظر گرفته شد.

روش بررسی: عصاره‌گیری آبی الکلی از هر دو گیاه لاواندولا و کندر انجام و سپس فرمولاسیون و آنالیز دارو انجام شد. انتخاب افراد بر اساس استانداردهای پزشکی و با استفاده از پرسشنامه مداد و کاغذی شاخص بین‌المللی عملکرد نعوظ (HEF) و معیارهای استاندارد ضمیمه صورت گرفته و افراد واجد شرایط بر اساس معیار  DSM5به صورت تصادفی در یکی از سه گروه مطالعه قرار گرفتند. مطالعه به مدت دو ماه با تجویز داروی خوراکی (ترکیب گیاهی)، پلاسبو و بدون تجویز دارو صورت گرفت. نمرات پرسشنامه در مراحل شروع درمان (پیش آزمون)، یکماه پس از درمان (پس آزمون) و دو ماه پس از درمان (پیگیری) مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج: نتایج نشان داد در رابطه با عامل درون گروهی مقدار F محاسبه شده برای اثر دارو در بهبود عملکرد نعوظ مراحل مختلف مطالعه در سطح ۰۵/۰ معنادار است (۰۵/۰>, P 601/3= F).

نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد استفاده از ترکیب گیاهان کندر و لاواندولا می‌تواند در بهبود اختلال نعوظ به دنبال وابستگی به مواد مخدر مؤثر باشد که مکانیسم و مواد مؤثره دخیل در این مطالعه نیازمند بررسی بیشتر می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: گیاه کندر، گیاه لاواندولا، اپیویید، اختلال نعوظ

http://jmp.ir/browse.php?a_id=1606&slc_lang=fa&sid=1&ftxt=1

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.