×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اولین کرم کاهنده قند خون در ایران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، فرزانه فرزادی دانشجوی شیمی این واحد در رابطه با این طرح تحقیقاتی خود گفت: امروزه دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جهان است که حدود نیمی از مردم جهان به آن مبتلا هستند.

وی ادامه داد: با توجه به روی آوردن انسان‌ها به داروهای گیاهی و استفاده از آنها، در این پروژه، تحقیقاتی بر روی یکی از گیاهان بومی ایران، با نام هندوانه ابوجهل (حنضل) “Citrullus Colocynthis” صورت گرفت که پس از خالص سازی و شناسایی مواد موثره موجود در این گیاه، اثر آن بر کاهش قند خون به روش تماسی مورد بررسی گرفت.

فرزادی با بیان اینکه این کرم هیچ گونه مشابه داخلی و یا خارجی نداشته و برای اولین بار تهیه شده است ، تصریح کرد: در این پروژه به جای استفاده خوراکی و متداول از این گیاه و کاهش اثرات سوء آن در روش خوراکی، با جداسازی و خالص سازی و تهیه کرم کاهش دهنده دیابت آن به صورت تماسی، آزمایش بر روی موش های نر دیابتی انجام شد، به طوری که حتی پس از در تماس نبودن با کرم، قند خونشان در حد نرمال باقی ماند و پس از مشاهده نتایج، آزمایش ها نشانگر کاهش قابل توجه قند خون به روش تماسی بود.

این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به نتایج این پژوهش اشاره کرد و افزود: نتایج حاکی از آن بود که جهت جلوگیری از عوارض سوء مصرف خوراکی برخی گیاهان دارویی، می توان درمان تماسی آن ها را مورد بررسی قرار داد. درمان به روش تماسی در بازه زمانی کوتاهی تنها پس از سه روز، موفقیت آمیز بوده و منجر به کاهش قند خون موش ها تا حد نرمال شد. همچنین درمان به روش تماسی، هیچگونه حساسیت پوستی به همراه نداشت.

لازم به ذکر است، این طرح تحقیقاتی در قالب پایان نامه توسط فرزانه فرزادی و به راهنمایی دکتر کامبیز لاریجانی و مشاوره دکتر حسام سپاسی طهرانی صورت گرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.