×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
انجمن ایرانی ترویج و توسعه گیاه وتیور

انجمن گیاه وتیور

انجمن ایرانی ترویج و توسعه گیاه وتیور (Vetiver)

توضیح: گیاه وتیور با نام علمی Chrysopogon zizanioides یکی از گیاهان معطر با کاربردهای متعدد زیست محیطی (جلوگیری از فرسایش خاک و جذب آلودگی های صنعتی)، عطرسازی (اسانس بسیار خوشبو در ریشه های این گیاه) و … است که می تواند نقش مهمی در توسعه کشاورزی در مناطق خشک و بیابانی کشور داشته باشد.

علف وتیور Vetiver Chrysopogon zizanioides.

انجمن ایرانی ترویج و توسعه گیاه وتیور در سال ۱۳۸۶ به همت جمعی از نخبگان عرصه منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پایه گذاری گردید که اهداف آن مطابق اساسنامه  به شرح ذیل  می باشد:
الف- کلیات: پشتیبانی در امر کشاورزی و آبخیزداری برای ترویج و توسعه گیاه وتیور در تمام زمینه ها اعم از کاشت – برداشت – توزیع و مصرف – آموزش و .. در تمام نقاط ایران بدون تبعیض و مشارکت در پروژه ها و طرح های انجمن کشاورزی و آبخیزداری بدون مرز جهانی و دیگر سازمان ها با اهداف مشابه اعم از داخلی و خارجی.
بروش اجرای هدف:
تاسیس دفتر مرکزی برای اجرای عملیات ستادی، برگزاری سمینارها با حضور کارشناسان داخلی و خارجی، برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی در مناطق مختلف ایران. ارتباط با مراکز کشاورزی و آبخیزداری استانها. چاپ و توزیع دفترچه های راهنمایی و آموزشی. مطالعات آماری. مطالعه ، تحقیق و تهیه پروژه و اجرای آن در مناطق مختلف ایران که نیازمند کمک و همیاری هستند. تحقیق و پژوهش و تعامل و همکاری با نهادهای دولتی و غیردولتی، مرمرتبط. فراهم آوردن زمینه های حفظ آب و خاک و در نتیجه جلوگیری از حمل رسوبات به پشت سدها و جلوگیری از وقوع سیل. فراهم آوردن زمینه های تثبیت و جلوگیری از بسط و توسعه کانی و جلوگیری از تخریب و تثبیت مناطقی که در اثر رنش، تخریب و به حرکت در می آیند. فراهم آوردن زمینه های تثبیت شیبهایی که مشرف به جاده ها می باشند و در هنگام وقوع زلزله ریزش می کنند. تصفیه آلاینده های موجود در فاضلاب دامداری ها و کارخانجات بوسیله کاشت وتیور در کانال های انتقال. تلاش برای اصلاح و احیاء اراضی و معادن بهره برداری – اصلاح و احیاء خاک های اسیدی و سولفاتی و کنترل در فرسایش آن. فراهم آوردن زمینه های اصلاح و احیا زمین های تخریب شده در اثر استخراج مواد معدنی و جلوگیری از بیابان زایی. جلوگیری از فرسایش بادی و آلودگی هوا. بهبود کیفیت روان اب هایی که حاوی مواد شیمیایی کشاورزی هستند( کود شیمیایی و سموم کشاورزی) به وسیله قیلتر شدن توسط گیاه وتیور همچنین تکثیر و پرورش گیاه از طریق برپایی کارگاه و د.ره هایی آموزشی. توجیه روستائیان در بکار گیری وتیور به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و مورد استفاده قرار گرفتن شاخ و برگ و ریشه گیاه از نظر صنعتی و دارویی و علوفه ای مانند عایق بندی سقف ها، مواد خام در صنایع کاغذ سازی – صنایع دستی – تعلیف گاو – گوسفند – اسب و سایر دام های مشابه و مالچ گیاهی برای کف اصطبل و منبعی برای کاشت انواع قارچ ها و تولید کود گیاهی. از ریشه آن صنایع دستی شامل انواع حصیر – بادبزن – کیف دستی، پرده – کلاه – و … بافته می شود و ریشه آن دارای بوی مطبوعی می باشد. از ریشه آن برای مصارف دارویی در حفظ و نگهداری از پوست به صورت پودر استفاده می شود و از روغن و عصاره آن در صنایع عطر و ادکلن سازی و آرایشی و بهداشتی استفاده می شود همچنین در آروماتراپی از روغن ریشه استفاده می گردد و مصارف دیگر که در این مجموعه نمی گنجد.

.

آدرس: تهران، بزرگراه ارتش، بالاتر از چهاراه مینی سیتی، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ساختمان شماره ۲، طبقه چهارم، انجمن ایرانی ترویج و توسعه گیاه وتیور
کد پستی: ۱۹۵۵۷۵۶۱۱۳
فکس: ۲۲۴۸۸۴۶۶-۰۲۱
پست الکترونیکی: Iranvetiver@yahoo.com
شماره همراه: ۰۹۱۲۶۰۵۰۵۷۰ – ۰۹۱۲۵۰۴۵۶۰۶

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.