×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

علی اکبر ولایتی در همایش ملی تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، طب سنتی را امری مهم و اساسی در علوم پزشکی برشمرد.

وی در رابطه با پیشینه تاریخ پزشکی عنوان کرد: در زمان تأسیس دارالفنون در ایران اساتیدی از کشورهای خارجی برای تدریس فنون مختلف به ویژه پزشکی آمدند. این اساتید خارجی برای اثبات خود به نفی پزشکان ایرانی می‌پرداختند و پزشکان ایرانی را دعانویس می‌خواندند و اعتقاد داشتند ایران طب قوی ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص درباره طب سنتی اظهار داشت : طب سنتی یک علم است و آنچه در گذشته است مقدمه‌ای است برای آینده که در همه علوم بدین گونه است و علم پزشکی نیز مستثنی نیست، طب سنتی به عنوان طب گذشتگان لازم است که در جریان طب فعلی حضور داشته باشد و از آن استفاده شود.

ولایتی در ادامه تصریح کرد: طب سنتی اهمیت بسیاری دارد اما باید توجه داشت که کسانی هستند برای اخاذی از مردم از نام این طب استفاده می‌کنند؛ امید است وزارت بهداشت در آینده‌ای نزدیک اقدام جدی برای مقابله با این افراد را برنامه ریزی کند.

وی در رابطه با تأسیس کمیته تاریخ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: هدف این کمیته نشان دادن تاریخ پربار گذشتگان به دانشجویان و جوانان سرزمین‌مان است. به طوری که جوانان کشور فکر نکنند هر چه به نام علم وجود دارد برای خارج از کشور است و برای پیشرفت نیاز است که مانند فرنگی‌ها شوند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در رابطه با کارهای کمیته تاریخ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در این کمیته با حضور اساتید صاحبنظر سعی کردیم در حوزه‌های مختلف علمی حاشیه‌هایی از کتاب‌های گذشتگان بنویسیم و همچنین کنگره‌هایی در زمینه تاریخ علوم مختلف نظیر کنگره فعلی برگزار کنیم و ۲ موسسه فرهنگ و تمدن به همت دست‌اندرکاران این عرصه در کشور تأسیس شد.

ولایتی همچنین به تاریخ پزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: پزشکی کشور ما ریشه‌دار است و با توجه به اینکه در کشور انواع اقلیم‌ها را داریم و تعداد زیادی گیاه مختلف وجود دارد که حدود ۲ هزار نمونه از این گیاهان، دارویی است به همین خاطر موضوع گیاهان دارویی در ایران دارای سابقه طولانی است و همچنین مرکز علمی گسترده‌ای چون جندی‌شاپور در گذشته کشور ما وجود داشته است که هسته اولیه پزشکی اسلامی در ایران بوده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.