×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
لزوم شکل گیری صنایع گیاهان دارویی در خراسان جنوبی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، محمدرضا دوستی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: گیاهان‌ دارویی یکی از پایه‌های پیشرفت خراسان‌ جنوبی است که نیازمند توجه و حمایت ویژه است.

وی ادامه داد: متاسفانه اقداماتی که تاکنون در زمینه گیاهان دارویی در استان انجام شده محدود بوده و تنها مربوط به تهیه عرقیات این گیاهان است درحالی که بسیاری از گونه‌های مفید گیاهان دارویی می‌توانند شرایط اقتصادی خوبی را برای استان فراهم کنند.

رییس پارک علم و فن‌آوری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حوزه گیاهان دارویی صنعت ما به هیچ وجه توسعه نیافته است، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حوزه گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند تنها راه توسعه اقتصادی و ثروت‌آفرینی از طریق گیاهان دارویی هستند.

دوستی با بیان اینکه گیاهان دارویی نیازمند دانش فنی و تخصصی است تا بتوانیم این گیاه را از حالت صرف تبدیل به گیاه قابل عرضه با بازار کنیم، تصریح کرد: ارزش افزوده گیاهان دارویی زمانی اتفاق می‌افتد که حداکثر تغییراتی را در این گیاهان بدهیم که به داروی گیاهی نزدیک شود.

وی ادامه داد: با همت همه دست اندرکاران باید فن‌آوری‌های توسعه یافته‌ای در زمینه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی داشته باشیم و بتوانیم صنایع مرتبط با آن را در استان خود مستقر کنیم.

رییس پارک علم و فن‌آوری استان با اشاره به اینکه در حال حاضر تهیه اسانس‌های مختلف از گیاهان دارویی استان صورت می‌گیرد، اظهار کرد: این امر کافی نیست لذا باید به سمتی برویم که داروهای گیاهی را از گیاهان دارویی داشته باشیم که در این زمینه اقداماتی توسط دانشگاه‌ها و پارک علم و فن‌آوری در حال انجام است.

دوستی با تاکید بر اینکه بیشتر از حمایت نیاز به فرهنگ فن‌آوری در زمینه گیاهان دارویی داریم، گفت: حمایت مالی برای توسعه صنعت و اقتصاد لازم است اما کافی نیست چرا که صنعتی رشد می‌کند که بتواند در ابتدای کار با کمکی محدود روی پای خودش ایستاده و سریعاً به سوددهی برسد.

وی با بیان اینکه بین تحقیق دانشگاهی و فن‌آوری تفاوت است، بیان کرد: تاکنون کار دانشگاه‌ها تحقیقات بنیادی بوده که این امر باید به سمت تحقیقات کاربردی سوق داده شود که تحقق این مهم نیاز به حمایت دولت و دستگاه‌های اجرایی دارد.

رییس پارک علم و فن‌آوری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: برای کاربردی شدن تحقیقات وجود مجموعه‌ای که کارهای تحقیقاتی پژوهشگران را خریداری و حمایت کند امری ضروری است، که این کار نیز می‌تواند مستقیم توسط دستگاه‌ها یا بخش خصوصی انجام شود.

دوستی، نبود صنعت گیاهان دارویی در استان را یکی از کمبودها ذکر کرد و گفت: از آنجایی که این صنعت در استان وجود ندارد و از طرفی دانشگاه‌ها نیز با بودجه اندک خود نمی‌توانند این کار را انجام دهند، مردم و مسوولان باید برای استقرار صنایع گیاهان دارویی در استان تلاش کنند تا بعد از آن پژوهش‌های کاربردی در این زمینه شکل گیرد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.